Lépésről lépésre: így néz ki az otthonfelújítási támogatás igénylése
Lépésről lépésre: így néz ki az otthonfelújítási támogatás igénylése
Január elsejétől igényelhető az otthonfelújítási program keretében járó támogatás, amelynek révén akár 3 millió forintot is kaphat egy család a lakás, ház korszerűsítése, felújítása után. A támogatás a teljes költség 50 százaléka lehet úgy, hogy a lakásfelújítási támogatás egyenlő arányban kell álljon az anyagköltségből és a munkadíjból. Vagyis sajnos nem jár semennyi támogatás arra, ha az igénylő mesterember, és maga végzi el a felújítást, és arra sem, ha a költségeket nem tudja a megbízó számlával igazolni.
A támogatás összekapcsolható hitelfelvétellel is. Ez azt jelenti, hogy akár egy nagyobb program keretében is lehet gondolkodni, a felújítást a lakásvásárlással is össze lehet kötni. A megfelelő lakáshitel kiválasztásában a Bank360.hu lakáshitel kalkulátora segíthet, az otthonteremtési támogatás igénylésében pedig az alábbi cikk adhat támpontokat.
Benyújtás
Az otthonfelújítási támogatást 2022. december 31-ig lehet igényelni. A támogatás utólagosan jár, vagyis a családnak előre meg kell finanszíroznia a költségeket - ez történhet önerőből, a támogatáshoz kapcsolódó otthonfelújítási kölcsön segítségével, vagy más típusú hitelből. A munkálatok befejezését és a számlák kifizetését követő 60 napon belül kell benyújtani a kérelmet a Magyar Államkincstárnak. A kérelem benyújtható az ügyfélkapun (Szüf) keresztül elektronikusan (a szükséges iratokat beszkennelve), de el lehet azt juttatni postán és személyesen is az Államkincstárnak.
Valósítsd meg álmaid otthonát a piacon elérhető gyors és kedvező személyi kölcsönökkel! Kalkulálj kedvedre!
Mankó
A kérelem benyújtása előtt érdemes elolvasni a mellékelt tájékoztatót a Magyar Államkincstár honlapján az Otthonfelújítási támogatás menüpont alatt. Ebben részletesen le van írva (pdf), hogy milyen adatok, információk átadása szükséges, emellett egy listát is tartalmaz. A listában részletesen fel vannak sorolva a kötelezően benyújtandó és az ajánlott, de nem kötelezően benyújtandó dokumentumok. A legegyszerűbb ezt kinyomtatni és szépen kipipálni, mi van meg a kötelezőkből és mit kell még beszerezni.
A szükséges dokumentációról is részletes leírás található nyomtatványmintákkal. Az adminisztráció három csokorba osztható:
- személyes adatok, kérelmek, nyomtatványok és a dokumentumok másolata,
- a megkötött szerződések, valamint
- a begyűjtött számlák és a számlaösszesítő.
Most ezeket vesszük sorra.
Kérelmek, nyomtatványok
A legfontosabb dokumentum maga a kérelem. A támogatást legalább egy gyereket nevelő pár vagy egyedülálló szülő kérheti. A kérelemben a személyes adatok megadása mellett meg kell adni a felújítandó ingatlan paramétereit is. Emellett szükséges a támogatásra jogosító gyerek adatait is közölni. Ha a pár közösen igényli a támogatást, akkor is csak egyikük lesz a kérelmező. A házastársnak egy nyilatkozatot kell kitöltenie.
Összesen négyféle nyilatkozat található az Államkincstár honlapján; az igénylésnél ezek közül nem kell mindegyiket kitölteni. Lássuk, melyek ezek:
- Az első egy egyszerű nyilatkozat arról, hogy a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy jogosult a támogatásra.
- A második a már említett házastársi nyilatkozat, ez a házastárs adatait tartalmazza.
- A harmadik számú nyilatkozat egy adatkezelési nyomtatvány.
- A negyedik a lemondó nyilatkozat, ezt abban az esetben kell kitölteni, ha a különélő és külön gyermeket nevelő szülőknél az egyik fél lemond a támogatási jogosultságáról a másik fél javára.
A kérelemhez csatolni kell a kérelmező, a házastárs személyi igazolványát és lakcímkártyáját, emellett a gyerek iratait is - ha van neki, lakcímkártyája biztosan. Ha a támogatást egy magzat után kívánja a pár igényelni, akkor célszerű igazolni, hogy a magzat elmúlt 12 hetes. Ez nem kötelező, de ajánlott, előbb-utóbb úgyis igazolni kell a baba megérkezését. Ezt a terhességi kiskönyv szükséges oldalainak másolatával lehet teljesíteni.
Szerződések
A támogatást csak akkor kaphatja meg a család, ha érvényes megbízási szerződést köt a vállalkozóval. A szerződést szabadon megírhatják a felek, ám annak meg kell felelnie a törvényi előírásoknak, és tartalmazniuk kell a szükséges adatokat, információkat. Így a megbízó és a vállalkozó nevét, címét, az ingatlan elhelyezkedését, a munka részletes leírását, a költségeket és a várható befejezést. A feleknek ezek mellett ki kell jelenteniük, hogy egymásnak nem hozzátartozói, vagyis a megbízás tisztán piaci alapon történik.
A nyomtatványok között megtalálható egy szerződésminta is. Nem kötelező ezt használni, ettől el lehet térni, ám fontos, hogy a szerződésben minden szükséges információ benne legyen. Hacsak lehet, így célszerű ezt a szerződésmintát használni, illetve személyre szabni. A szerződésben részletesen fel kell tüntetni az egyes munkafolyamatokat és azok bekerülési értékét. Fontos, hogy ha menet közben újabb feladatokat kell elvégezni, ami a munka ellenértékét és a költségeket is befolyásolja, akkor ezt figyelembe véve módosítani kell a szerződést. Ez a támogatással kapcsolatban nem okoz gondot, hiszen a dokumentációt utólag kell benyújtani. A szerződésnek és a módosításoknak azonban transzparensnek és világosnak kell lennie.
Számlák, igazolások
A támogatás megítéléséhez elengedhetetlen annak igazolása, hogy a felújítási költségek indokoltak voltak és azokat ki is fizette megbízó. Itt három dologra kell figyelni: a számlákra, a számlaösszesítésre és a kifizetés igazolására.
A számlákat mindenképpen gyűjteni kell. Legalábbis addig az összegig mindenképpen, ameddig a támogatás még igényelhető. Vagyis ha 3-3 millió forint az anyagköltség és a munkadíj, akkor minden tételről meg kell őrizni a számlát. Ha az anyagköltség 6 millió, a munkadíj 3, akkor a 6 millió forint költség teljes számlacsomagjából legalább 3 milliót be kell kérni és meg kell őrizni. A számláknak szabályosnak kell lenniük, és azt a megbízó nevére kell kiállítani. A munkadíjról ugyanúgy ki kell állítani a számlát, mint az alapanyagokról, nem elegendő a szerződésben rögzíteni annak összegét. A számlákat be kell szkennelni és csatolni kell a támogatási kérelemhez, szerződéshez.
Ha megvannak a számlák, akkor ezek tartalmát egy összesítőbe is fel kell vinni. Ez lényegében egy sima táblázat, ahol egymás alá vannak írva a tételek és a számla összege. Készíthetünk saját összesítőt, de egyszerűen ki is nyomtathatjuk az Államkincstár oldaláról az összesítőmintát. Az összesítő alapján lehet gyorsan felmérni a munkálatokat, a költségeket, vagyis ez az adminisztrációban segít. Az összesítő azonban nem pótolja a számlákat, azokat mindenképpen meg kell őrizni, és ha az Államkincstár ellenőrzi a támogatás igénybevételének jogosságát egy helyszíni szemlén, akkor ezeket a számlákat be kell tudni mutatni.
Szintén csatolni kell az igazolást a számla kiegyenlítéséről. Ez lehet egy átutalási megbízás, egy netbankos jóváhagyás vagy - készpénzes kifizetés esetén - egy igazolás arról, hogy a vállalkozó a munkadíjat átvette, a költségekkel elszámoltak. Ezt az igazolást is be kell szkennelni és csatolni kell.
Beküldés
Az ügyfélkapun keresztül egyszerűen be lehet nyújtani a támogatási kérelmet és minden szükséges dokumentumot. A számlákat, igazolásokat, szerződéseket szkennelve, fotózva kell becsatolni olvasható formában. Jó megoldás erre a telefonokra letölthető szkennelő applikációk valamelyike. Fontos, hogy ha nem elektronikusan nyújtja be a kérelmet a kérelmező, akkor minden iratból, igazolásból és dokumentációból csak a másolatot kell beküldeni, az eredeti példányokat meg kell tartani. Ez vonatkozik a számlákra ugyanúgy, mint a szerződésre. Szintén fontos, hogy ha postán adjuk be az igénylést, vagy egy államkincstári ügyfélszolgálaton, akkor minden szükséges iratot, kérelmet, igazolást alá kell írni.