Az oltottaknak is betehet a covid: a biztosítók mondják el, mire érdemes figyelni, ha utazni szeretnénk
Az oltottaknak is betehet a covid: a biztosítók mondják el, mire érdemes figyelni, ha utazni szeretnénk
Bár az oltás számottevően csökkenti az esélyét a koronavírus súlyos lefolyásának, a negyedik hullámra jellemző emelkedő számok arra mutatnak rá, hogy a vírust továbbra sem lehet félvállról venni. Az oltás után produkált pozitív teszt bizonyos helyzetekben nemcsak egészségügyi, hanem pénzügyi problémát is jelenthet: ha például egy külföldi utazás során kényszerül az utazó karanténkötelezettségre, többszázezres kára is keletkezhet. A Bank360 az utasbiztosítást kínáló biztosítókat kérdezte arról, hogy mire számíthatunk egy ilyen helyzetben.
Bár a pandémia még tart, a világ jelenleg sokkal nyitottabb, mint a járvány elején volt. Egyre több ország fogad külföldi utazókat, a legtöbb európai országba Magyarországról is lehet utazni vakcinaigazolással, negatív teszttel vagy fertőzöttségi igazolással, sőt, néhány ország feltétel nélkül is beengedi az utazókat - a pontos feltételekről a Konzuli Szolgálat oldalán lehet tájékozódni.
Mi történik, ha az utazás alatt kapom el a vírust?
Akkor is érhet kellemetlen meglepetés, ha be vagyunk oltva, és az odaúton minden rendben ment. Ha ugyanis az utazás alatt derül ki, hogy elkaptuk a koronavírust, az egész út a feje tetejére állhat. Akár azzal is szembesülhetünk, hogy nem tudunk az eredetileg tervezett időpontban hazautazni, és emiatt új járatra kell jegyet venni, emellett meg kell szervezni a karantén idejére a szállást is, ami nem olcsó mulatság. A Bank360 a biztosítókat kérdezte, mire számíthatnak ügyfeleik ebben az esetben, és hogyan csökkenthetik előre a kockázatokat.
Az Aegon Biztosító mindenkinek javasolja a COVID-19 kiegészítő fedezetet
Az Aegon Biztosító tájékoztatása szerint amennyiben utasbiztosításhoz Covid-19 kiegészítő fedezetet is igénybe veszünk, oltottságtól függetlenül megtérítik:
- a járványügyi vészhelyzet miatt beálló azonnali hazautazással kapcsolatos költségeket,
- a karantén-intézkedések miatti többletköltségeket,
- illetve az utazásképtelenségre vonatkozó fedezetet.
Mindhárom esetben indokolt és igazolt többletköltség alapján térítenek, de biztosítottanként maximum 150 000 forintos lehet a térítés mértéke. Azon ügyfeleknek, akik Covid-19 kiegészítő biztosítás nélküli utasbiztosítással rendelkeznek nem térül a karanténnal kapcsolatos utazásképtelenségre vagy a külföldi tartózkodásra vonatkozó kára, viszont a Covid-19 vírussal kapcsolatban felmerülő sürgősségi orvosi ellátás része minden egyéni utasbiztosításnak.
A karanténkötelezettségre abban az esetben jár térítés az Aegonnál, ha a kint tartózkodás alatt az adott helyen az erre jogosított hatóság karanténintézkedést vagy területi (pl. városi, tartományi) lezárást vezet be. Az utazásképtelenség pedig azt jelenti, hogy a biztosított Covid-19 fertőzésből adódó megbetegedése vagy hatósági karanténba kerülése a szerződéskötés után, de – legfeljebb tíz nappal – az elutazás előtt történik meg. A biztosítónál nem számoltak azzal, hogy oltottakat is érintheti a karanténkötelezettség, de az utazásképtelenség kapcsán érkezett oltott személytől is kárbejelentés, tehát oltott személyek esetében is érdemes ezt a kiegészítőt választani.
Több biztosítónál sem ismeretlen az oltás utáni járványbiztosítás
Az Allianz Biztosítónak is volt olyan ügyfele, aki két Pfizer vakcinával való oltottsága ellenére megbetegedett és karanténba került Németországban. Hazautazni emiatt nem tudott az eredetileg tervezett időben, azonban mivel Allianz Útitárs Platina utasbiztosítással rendelkezett, az alábbi szolgáltatásokat vehette igénybe:
- az Allianz a hatósági karantén idejére (maximum 10 napra) 5 000 forint/nap térítést nyújt,
- ha az ügyfél hatósági karantén miatt nem tud az eredetileg tervezett időpontban hazautazni, utólag a hazautazás többletköltségét 100 000 forint összeghatárig térítik,
- amennyiben hatósági karantén miatt nem tud a kifizetett fakultatív programján részt venni az utazó, 20 000 forint összeghatárig fizet a biztosítás.
A fenti eseten kívül is volt több ügyfél, akikre érvényes volt az Allianz karantén szolgáltatása. Ezek a szolgáltatások minden Allianz Útitárs Platina utasbiztosítással rendelkező ügyfelünk számára elérhető, függetlenül az oltottságtól.
A Groupama Biztosítónak is volt coviddal kapcsolatos kárbejelentése az utasbiztosítás terhére, melynél a külföldi vizsgálatok költségét térítették.
Az UNIQA Biztosító meglátása szerint az utaskárok esetében a koronavírussal összefüggésben az is egy új jelenség, hogy a külföldön tartózkodó biztosítottak alkalmanként poszt-COVID tünetekkel, például szédüléssel, végtag zsibbadással fordulnak orvoshoz kivizsgálásra. Ezeket a tüneteket valószínűleg a korábbi koronavírus-fertőzés miatt tapasztalják az érintettek, azonban nem lehet teljes mértékben igazolni, hogy a tünetek ezért jelentkeznek, csak valószínűsíteni, így ebben az esetben is térít a biztosító.
Az UNION Biztosítótól ugyanakkor Szabó Tamás, az utasbiztosítások üzletág vezetője nem tud olyan típusú esetekről, amikor oltás után került karanténba valamelyik ügyfelük.