Az autókárok elszálltak, de kötelező átlagdíja helyben maradt
Az autókárok elszálltak, de kötelező átlagdíja helyben maradt
Az idei első negyedévben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagos díja 46 ezer forint volt, ami csak minimális mértékben tér el az egy évvel korábbitól – derül ki az MNB KGFB-indexéből. A fővárosi átlagdíjak 5 százalékkal mérséklődtek, a fővároson kívül viszont 3 százalékkal emelkedtek. A biztosítók kárkifizetései eközben egy év alatt 20 százalékkal nőttek.
2022 I. negyedévének végén 46 ezer forint volt a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) átlagos állománydíja, ami 6 százalékos növekedést jelent egy negyedév alatt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves KGFB-indexéből. Éves alapon 0,4 százalékkal mérséklődött az országos átlagdíj. Ezen belül Budapesten jelentős, 5 százalékos visszaesés történt, miközben ezt a mértéket szinte teljesen ellensúlyozva a nem fővárosi átlagdíjak 3 százalékos növekedése.
Ezzel párhuzamosan folytatódott a kárráfordítások növekedése: 2022 I. negyedévében ezek mértéke 20 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakával összevetve. A jelenség hátterében a járvány óta élénkülő autóhasználat, illetve a szervíz- és alkatrészárak drágulása áll. Ezt a költségemelkedést alátámasztja a KSH friss, már májusi inflációs adata, amely szerint a járműjavítás és -karbantartás ára egy év alatt 14,4 százalékkal nőtt.
Az MNB korrigált személyautós KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 2021 I. negyedévében járt a csúcson. Tekintettel arra, hogy a járványügyi korlátozások miatt a vártnál kevesebb kár következett be, a kötelező biztosításoknál túlárazottság alakult ki. A díjak azóta nem változtak számottevően, míg a biztosítók által kifizetett károk jelentősen emelkedtek. Így a korrigált index visszaesett a 2020. II. negyedévi szintre, és a korábban látott túlárazottság is nagyrészt megszűnt az MNB szerint.
Az egyéb járműkategóriákban vegyesen alakultak az átlagdíjak, amelyek az autóflottáknál jellemzően emelkedtek. A taxiknál – több negyedévnyi esést követően – éves szinten változatlan maradt az átlagdíj az egyéni szerződéseknél, és az eddigi szerződésszám-csökkenés is megtört. A nehéz pótkocsik esetében mind az egyéni, mind a flottás szerződések esetében jelentős visszaesés történt.
A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a KGFB díjak és károk alakulását bemutató indexét az általa működtetett, biztosítók adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével. A közzétett adatok az átlagos változást mutatják, az egyedi KGFB-szerződéseknél ezek mértéke eltérő lehet. Ha egy ügyfél a folyamatokat, s egyedi szerződését áttekintve nincs megelégedve KGFB díjával és/vagy a szolgáltatás minőségével, a szerződéskötési évfordulóján lehetősége van a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére.