Repülő biztosítás: melyik utasbiztosítás része a repülős fedezet, és mire térít?
Repülő biztosítás: melyik utasbiztosítás része a repülős fedezet, és mire térít?
Az utasbiztosítások repülő kiegészítő biztosításai egy elég gyakori problémára nyújtanak fedezetet. Aki csak évente egyszer-kétszer utazik repülővel, az is szinte biztosan találkozott már több órás járatkéséssel, rosszabb esetben -törléssel vagy poggyászkárral. Mostanában pedig egyre többször futhatunk bele olyan reptérkáoszba, aminek ez a következménye.
Járatkésés
Nem kellemes érzés, ha ülünk a tranzitban a becsekkolás után, és látjuk a kijelzőn, hogy 20 percenként egy két órával későbbre teszik gépünk várható indulását, miközben már szabadságon lehetnénk, vagy éppen lekésünk egy, munkánkkal kapcsolatos eseményt. Ezt a problémát egyetlen biztosító sem tudja megoldani, de enyhíti a bosszúságot, ha legalább értelmezhető összegben megtéríti a várakozással kapcsolatos költségeinket vagy azok egy részét a választott utasbiztosítás függvényében.
Repülős fedezetek
Vannak olyan utasbiztosítások, amelyeknek már része a repülő biztosítás is, más esetben ezt kiegészítő biztosításként vehetjük meg prémium csomaghoz. A Bank360 utasbiztosítás kalkulátora külön is listázza azokat az ajánlatokat, amelyek repülős fedezetet tartalmaznak. Ehhez a Szűrés fülön kell kipipálni a Repülős fedezet opciót.
Az utasbiztosítás kalkulátor szerint például egy egyhetes spanyolországi repülős útra kötött Union Világjáró Horizont Prémiumot 765 forintos (15 százalékos) felárral már megvehetjük repülő kiegészítő biztosítással is.
A többi biztosító termékeinél 840-1190 forinttal kell többet fizetnünk, de ezekben az esetekben a drágább termék nemcsak a repülő biztosítást foglalja magában, hanem nagyobb fedezeteket nyújt orvosi ellátásra, poggyászkárra és a műszaki cikkek biztosítására is.
A Mapfre-nél például a repülő biztosítást is tartalmazó magasabb árú csomagnál 12 millió helyett 50 millió az orvosi ellátás fedezete, a poggyászé 130 ezer helyett 200 ezer forint, és műszaki cikkenként 50 ezer helyett 100 ezer forintig fedezik a kárunkat, plusz még kapunk egy Covid biztosítást is a 910 forintos, 33 százalékos felárért.
Hogyan térít a légijárat fedezet?
A biztosító természetesen csak a légitársaság által meg nem térített károkra fizet. Az Allianz a légijárat késésével vagy törlésével kapcsolatos káresemények esetén a következő okiratok beszerzését kéri az utastól:
- igénybejelentő nyomtatvány,
- eredeti vásárlási bizonylatok a felmerült költségekről,
- igazolás a légi járat késéséről vagy a légi járat törléséről,
- igazolás a légitársaság térítéséről vagy a térítés elutasításáról
Az Allianz Útitárs Arany és Platina termékei egyébként a nemzetközi vonat és menetrendszerű autóbusz késésekre és járattörlésekre is fedezetet nyújtanak. Az Allianz Platina utasbiztosítás a repülőjárat lekésése esetén is téríti a kárunkat, amennyiben közlekedési baleset miatt nem érjük el járatunkat, akár 200 000 forintig. Ez egy hétre 5950 forintba kerül. A Mapfre Classic és Superior legalább 6 órás járatkésésnél 30 eurót, és minden további órára még 30 eurót fizet számlával igazolt költségre. Csatlakozó járat lekésésénél 60 euró a limit, járattörlésnél 100 euró.
Air Assistance
Az Air Assistance egy olyan szolgáltatás, amely megoldja, hogy ne kelljen ügyvédet fogadnunk, ha a légitársaság nem ismeri el a kárt, nem valós kifogásokra hivatkozik, vagy - ez a leggyakoribb - egyszerűen elérhetetlen. Érdemes tájékozódnunk, hogy a repülő biztosításhoz jár-e ez a szolgáltatás. Az EUB repülő biztosítása például tartalmazza ezt.
Járatkésés miatti kártérítés
Az Európai Unió EK 261/2004 rendeletében meghatározott kártérítés kifizetése ugyanis nem automatikus, hanem az utasnak kártérítési igényt kell benyújtania a légitársaságnak. Ha a légitársaság azt állítja, hogy rajta kívülálló ok, például a repülőtér hibája okozta a késést vagy járattörlést, és ezért nem köteles kártérítést fizetni, akkor az utas nehéz helyzetbe kerül, ugyanis nem könnyen tudja beszerezni azokat az információkat, amelyekkel ezt meg tudná cáfolni.
Nem kell vesződni a pereskedéssel
Ilyenkor az EUB gyakorlata szerint a biztosítási kötvényen szerződőként megadott személy a hazaérkezését követően kap a biztosítótól egy e-mailt egy linkkel, amelyet megnyitva közvetlenül tudja igényelni a kártalanítás intézését a biztosító jogi partnerétől. Innentől a jogi partner felelőssége az ügyintézési procedúra, amelyért nekünk nem kell fizetnünk. Így a légitársaságtól behajtott kártérítést teljes egészében megkapjuk, és nincs több intéznivalónk.
Mikor jár az EU-s kártérítés járatkésés vagy törlés miatt?
Az Európai Unió EK 261/2004 rendelete szerint kártérítés jár az utasnak a következő esetekben.
- Több mint 3 órát késett a járata.
- Törölték a járatát.
- Megtagadták tőle a beszállást.
A túlfoglalásra ritkán szoktunk gondolni, de a légitársaságok rendszeresen több repülőjegyet adnak el, mint amennyi hely van a repülőgépen, arra számítva, hogy nem minden utas jelenik meg a repülőtéren az induláskor. Ha azonban mindenki utazni akar, akkor néhány utast nem engednek fel a repülőre, bár gyakran helyben felajánlanak egy összeget annak, aki önként vállalja, hogy egy későbbi géppel utazik. Ha ezt az utas nem vállalja, akkor az utazás halasztásáért kártérítés jár.
- A poggyászunk késve, vagy sérülten érkezik meg a célállomásra.
Mikor nem jár kártérítés?
A katonai konfliktusok, terrorcselekmények vagy terrorfenyegetések, rossz időjárási feltételek, a repülőgép gyártója által elkövetett hibák, sztrájkok azok, amik a légitársaságok hatókörén kívül esnek, így nem kapunk kártérítést sem tőlük ilyenkor.
Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy jár-e kártérítés, akkor küldjük el kártérítési igényünket a légitársaságnak, vagy az adatainkat egy kártérítésekre szakosodott cégnek, vagy a biztosítónknak minél előbb, hogy kiderüljön jogosultak vagyunk-e kártérítésre. Előfordulhat ugyanis, hogy a káresemény olyan országban történt, amelynek jogszabályai igen rövid határidőt hagynak a kárigény bejelentésére.
Mennyi kártérítés jár?
- 250 euró repülési kártérítés jár abban az esetben, ha elértük a célállomását, de több mint 3 óra késéssel, és az utazási távolság maximum 1500 kilométer volt.
- 400 euró a repülési kártérítési összeg, ha az EU-n kívüli távolság 1500 km és 3500 kilométert között volt, és több mint 3 óra késéssel értük el célállomását.
- 600 euró repülési kártérítés jár, ha az utazási távolság meghaladta a 3500 kilométert, és több mint 3 óra késéssel érte el célállomását.
- Ha a feladott poggyász nem érkezik meg vagy károsodik, a légi utas kártérítésre jogosult a számlákkal igazolt költségekre nagyságrendileg 1240 euró összeghatárig.
Mit tehetek, ha nem kötöttem Air Assistance-t?
Ha elmulasztottuk megkötni az Air Assistance biztosítást, akkor az utazás során felmerült probléma esetén hazaérkezés után írásban tehetünk panaszt a légitársaságnál a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatvány használatával. Annak eredménytelensége esetén pedig fordulhatunk az Európai Fogyasztói Központhoz (www.magyarefk.hu, info@magyarefk.hu) a panaszok és kártérítési igények kezelése érdekében.
Mi jár nekem, ha késik vagy törlik a járatom?
Mi az, ami jár, ha a repülőtéren ülünk, és nem tudunk továbbutazni késés vagy járattörlés miatt? A törvény értelmében a következők:
- A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatás.
- Étkezés és frissítők.
- Két ingyenes telefonhívás vagy e-mail küldési lehetőség.
- Éjszakai szállás, reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő azt indokolja.
- 5 óra várható késés esetén a jegyár visszatérítése.
- Járattörlés esetén átfoglalás másik járatra legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében.
- Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró összegben, ha az induláskori késés miatt a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késünk.
Mit tegyünk, ha a gép késik, a csomagunk késik, vagy a járatot törlik?
Járattörlés esetén:
- Ha tudjuk, hogy a járat késhet, akkor is érkezzünk meg időben a reptérre, és jelentkezzünk be a járatra, máskülönben eleshetünk a kártérítéstől.
- A légitársaság standjánál, képviselőjénél, vagy a légitársaság által üzemeltetett telefonvonalon kérjünk információt a továbbutazási lehetőségekről.
- Ne fogadjunk el komolytalan mértékű kártérítést, például élelmiszerjegyeket, a következő útra vonatkozó kuponokat, és semmiképpen se írjunk alá olyan nyilatkozatot, hogy lemondunk a további kártérítésről, ha ezeket elfogadtuk.
- Ha nem kapunk étkezést, frissítőket vagy szállást, és arról magunknak kell gondoskodni, akkor őrizzük meg a számlákat, és hazaérkezésünk után kérjük költségeink megtérítését a légitársaságtól.
- A telefonálási, kommunikációs kiadásainkat a híváslistánk benyújtásával igazolhatjuk a légitársaságnak.
- A felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni, és a jegyár visszatérítését kérve magunk gondoskodhatunk a továbbutazásunkról.
- Ha üzleti úton vagyunk, és a repülőjegyünket a munkáltató fizette, akkor is jár kártérítés. A kártérítést annak kell kifizetni, akinek a neve a repülőjegyen áll.
- Ha a légitársaság visszatéríti a jegyárat, akkor nem köteles további segítséget, étkezést, szállást nyújtani.
Poggyászkárok esetén:
- Ha a csomagunk késik, azonnal vegyük fel a kapcsolatot az érkezési csarnok személyzetével, és töltsük ki a reklamációt tartalmazó nyomtatványt. Ha elhagyjuk a repteret, reklamációnkat valószínűleg el fogják utasítani.
- A poggyász késése/elvesztése esetén a szükségessé vált ruhaneműket, tisztálkodási szereket, egyéb személyes használatra szolgáló tárgyakat (pl. gyógyszer) az utas megvásárolhatja, azonban a vásárlásokat igazoló blokkokat, nyugtákat meg kell őrizni, mivel hazaérkezés után a légitársasághoz történő kártérítési igény benyújtásakor ezeket csatolni kell.
- Utazás előtt ajánlatos tájékozódni, hogy melyek azok a tárgyak, amelyek késedelméért, elveszéséért vagy megrongálódásáért a légitársaság nem vállal felelősséget. Például ilyen a készpénz, ezért lehetőleg minél kevesebb legyen belőle a csomagban.
- A poggyász megrongálódása esetén a megsérült bőrönd javításáról szóló nyugta/számla alapján, vagy amennyiben a bőrönd javíthatatlan, akkor a bőrönd eredeti számlája, vagy hasonló poggyász igazolható értéke alapján állapítja meg a légitársaság a kártalanítás összegét.
- Ha értékes tárgyakat viszünk magunkkal, tanácsos olyan utasbiztosítást kötni, amely megfelelő kárfedezetet nyújt az 1240 eurót meghaladó károkra is.