Sokan ragadnak a drága szerződésben, pedig tízezreket spórolhatnának
Sokan ragadnak a drága szerződésben, pedig tízezreket spórolhatnának
Amióta megszűnt a novemberi kötelező biztosításos kampány, egyre kevesebben váltanak az évfordulójukon. A csúcsidőszakban évente 1,5 millióan is lecserélték a biztosítójukat, ma sokan azt sem tudják, mikor van erre lehetőségük.
Mára a lakosság döntő többségének nem az év végével fordul a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződése, így már nem helyeződik akkora hangsúly a novemberi kampányokra, mint néhány évvel ezelőtt. Jelenleg már csak minden tizedik autósnak esik az évfordulója január 1-jére. Ennek van egy jelentős hátránya: az ügyfelek hajlamosak elfelejteni a szerződéseik felülvizsgálatát, így könnyen az elérhetőnél magasabb díjú szerződésben ragadhatnak - közölték a Groupama Biztosító sajtótájékoztatóján.
A kgfb piacon azonban szinte mindenki (az ügyfelek 98 százaléka) váltana egy olcsóbb ajánlatra, mégis sokan nehézségekbe ütköznek – derül ki a Groupama Biztosító megbízásából, az NRC által készített országos kutatásból. Az 1000 fő megkérdezésével végzett reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a kgfb valóban egy kifejezetten árérzékeny termék. Meglepő módon az árérzékenység ráadásul egyáltalán nem függ össze a jövedelmi helyzettel, inkább attitűdalapú – derült ki a válaszokból.
Pár ezer forint is motiváló, de bonyolult a biztosítóváltás
A felmérés szerint nemcsak, hogy szinte mindenki váltana egy kedvezőbb ajánlatra, de a válaszadók 72 százaléka már kevesebb, mint 10 ezer forint éves megtakarítás esetén is mozdulna. Mindezek ellenére manapság mégsem aktívak a gépjármű-tulajdonosok. A tulajdonos- vagy üzembentartó váltásokat figyelmen kívül hagyva, az évfordulós szerződések jó, ha 20 százaléka esetében történik biztosítóváltás.
A kutatásban résztvevők visszajelzései alapján a váltási kedvet leginkább az gátolja, ha valamilyen nehézségbe ütköznek. Ilyen nehézség lehet, hogy nincs elegendő idő az adminisztrációhoz és a biztosítók ajánlatainak megismeréséhez, bonyolultnak érzik a folyamatot vagy egyáltalán nem tudják, hogy mikor lenne lehetőségük egy új biztosításra váltani. A másik szempont az árazás, azaz megfizethetőnek tartják a jelenlegi szerződésüket, illetve nem hiszik, hogy kedvezőbb ajánlatot találnának a piacon.
A fejlődő technológiai lehetőségekkel összefüggésben tízből hat ügyfél nyilatkozott úgy, hogy még vezetési szokásokat mérő készüléket is használna, ha ezzel csökkenthetné a biztosítása díját.
Az online kötők tudatosabbak
A tudatosabb ügyfelek keresik a számukra legkedvezőbb ajánlatot. 2023-ban a magyarok többsége (62 százalék) még tanácsadói segítséggel kötött kötelező biztosítást. A kutatásból kiderült, hogy az internetezők túlnyomó többsége valamilyen ár-összehasonlító oldalt nézett meg először, ugyanakkor közel egynegyedük a biztosítók saját honlapján kötött szerződést.
Az online felhasználók közül többen (a válaszadók 70 százaléka nyilatkoztak úgy, hogy a díjszabáson túl egy esetleges pluszszolgáltatás is váltásra ösztönözhet, jellemzően ilyen lehet egy 0-24 órán keresztül hívható, ingyenes autómentés asszisztencia szolgáltatás. Ha figyelembe vesszük az „idő pénz” bölcsességet, nem meglepő, hogy ezen ügyfelek számára előny, sőt akár választási szempont az is, ha a biztosítóváltási folyamat gyorsan és online végezhető (a megkérdezettek 63 százaléka szerint ez kulcstényező). A kevésbé árérzékeny ügyfelek egy adott biztosítóval kapcsolatos saját pozitív tapasztalataik miatt lehetnek hűségesek.
"Egy kötelező biztosítás aktuális díját jellemzően a múltbeli kárstatisztikák határozzák meg. Az viszont már az adott biztosítón múlik, hogy mennyire egyszerű és átlátható módon segíti az ügyfelet ennek a díjnak a kiszámításához vagy a szerződéskötéshez – gondoljunk csak bele, hogy mennyi adatot kérünk a felhasználóktól –, illetve az is, hogy nyújt-e kiegészítő szolgáltatást a termék mellé” – mondta el Szobonya László, lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezető. “A rendszeres felülvizsgálatok, a jobb ajánlatok keresése az ügyfelek anyagi érdeke. Biztosak vagyunk abban, hogy egyszerűbb, gyorsabb és átláthatóbb folyamatokkal egyre többen lesznek bátoríthatók erre” - tette hozzá a szakember.
A Groupama új kgfb-kalkulációs felületünket is úgy alakították ki, hogy a lehető legrövidebb úton juthassanak el az ügyfelek a kiszámított díjhoz: az érdeklődők minimális adatkör megadásával is pontos kalkulációt készíthetnek és így akár pár perc alatt köthetnek szerződést.
„Kötelező” hasznos tanácsok - Mire figyeljünk?
- Jegyezzük meg az évfordulónk dátumát! Évforduló napját megelőző 60. és 30. nap között van lehetőségünk a kötelezőnket felmondani, de az új biztosításunkat az évforduló napjáig bármikor megköthetjük!
- Nézzünk körbe a piacon! Az évfordulós díjértesítő kézhezvételével lesz egy összehasonlítási alapunk és egy ár-összehasonlító oldalon felmérhetjük, hogy elérhető-e kedvezőbb díj.
- Ne csak az árat, a szolgáltatásokat is nézzük! Ugyan a kötelező biztosítások esetében általában limitált az igénybe vehető plusz szolgáltatás, de segítheti a döntésünket.
- Ha bármiben bizonytalanok vagyunk, forduljunk bátran szakemberhez, ők készségesen segítenek, hiszen ez a dolguk!