
Rémálmot hozott a lehűlés, hozta magával a súlyos viharkárokat is

Rémálmot hozott a lehűlés, hozta magával a súlyos viharkárokat is
Újra milliárdos károkat okozott a júliusi vihar ingatlanokban és autókban, igaz, pontos összeget majd a romok eltakarítása után fogunk látni. Járműveknél ilyenkor segít a casco, az ingatlanoknál pedig a lakásbiztosítás. Utóbbinál sokakat érhet meglepetés, amennyiben a régi szerződésük már nem elég a teljes kártérítésre.
Még a romok eltakarítása zajlik országszerte a tegnapi vihar után, de az már most biztos, hogy a kár rendkívül nagy. A pusztítás nem kerülte el az ingatlanokat és az autókat sem, sok helyen az utak is járhatatlanná váltak a leszakadt ágak, kidőlt fák miatt. A kérdés, hogy mit tehet egy lakás- vagy autótulajdonos, ha kisebb vagy akár nagyobb kár érte? Hova forduljon, hogy mielőbb megtérítsék a kárát?
Sok autóra dőlhetett fa, de nem mindenkinek térít a biztosító
Előreláthatólag jelentősek lesznek a casco-szerződésekre kifizetett kártérítések, mert fák vagy faágak dőltek a gépjárművekre. Ezekben az esetekben a kötelező gépjármű-biztosítás nem téríti meg az okozott károkat, csak a töréskárokat is magában foglaló casco, amely viszont fedezi a viharkárokat, mint például a jégeső, kidőlt fa, vagy leszakadó ágak által okozott sérülések. Így akinek csak kötelező biztosítása van, az nem számíthat pénzre a biztosítójától. Casco biztosításnál a szerződésben szereplő önrész a meghatározó.
Előfordulhat az is, hogy a kárt más okozta, például a szomszéd kertjében dőlt ki egy fa és az esett rá az autóra. Ebben az esetben lehet kártérítési igényt érvényesíteni, ha szerencsénk van, akkor a szomszéd lakásbiztosítása tartalmaz felelősségbiztosítást is, ami szintén segíthet megtéríteni az autóban tett kárt.
Az ingatlankárt is mielőbb jelentsük a biztosító felé
A vihar az ingatlanokat sem kímélte, több helyen komplett tetőszerkezetet kapott fel a szél. De a kisebb károk is éppen elég bosszúságot tudnak okozni, az is kellemetlen, ha “csak” néhány cserepet ver le a jég vagy ha áramkimaradás történik, ez utóbbi különösen a nagy melegben nem jön jól.
Az időjárási hatások legtöbbször kivédhetetlenek, megelőzni nem lehet minden bajt, de felkészülni azért érdemes rájuk, amennyire csak lehetséges. Ezért fontos, hogy rendelkezzünk lakásbiztosítással, illetve társasházak esetén külön biztosítással a házra nézve, hiszen ezek térítenek viharkárok esetén.
A bejelentések okai vihar után széleskörűek lehetnek, ezek a leggyakoribbak:
- áramkimaradás,
- beázás,
- megbontott tető,
- fakidőlés,
- vihar által elsodort tárgyak,
- kidőlt kerítés,
- bedőlt kémény,
- melléképület károsodása, idegen tárgy rádőlése.
Fontos, hogy a keletkezett kárt minden esetben jelentsük be a biztosító felé. A leggyorsabb, ha ezt online tesszük meg a biztosító saját felületén, minél részletesebb dokumentációval. Töltsünk fel minél több jó minőségű fotót is, ez nagyban hozzájárulhat a gyors kárfelvételhez, ezáltal a gyors kárrendezéshez is. Ha kisebb kárról van szó és a dokumentáció is elég részletes, a személyes kárfelmérés is elkerülhető, ami még gyorsabbá teszi a folyamatot.
A természeti katasztrófák után egyre magasabbak az átlagos kárkifizetések, hiszen emelkednek az építkezési, újjáépítési költségek is. A viszonylag kisebb károsodások helyreállítására is a korábbi éveknél magasabb összegeket kell szánni – vagyis egyre erősebben érződik a kárinfláció jelensége. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy ne váljunk alulbiztosítottakká, ami a lakásbiztosításoknál egyre nagyobb problémát jelent. Sokan azonban csak akkor szembesülnek ezzel a problémával, amikor már megtörtént a káresemény, és a biztosításuk nem elég a helyreállításra. Ezért mindenkinek érdemes időről időre megnéznie a lakásbiztosítását, és korrigálni az abban szereplő összegeket, különösen egy jelentős értéknövekedéssel járó beruházás, például átalakítás, felújítás, hozzáépítés, vagy a korábbinál értékesebb ingóságok beszerzését követően.
Mit lehet tenni, ha épp nyaralunk, amikor vihar jön?
A nyári vakáció közepén vagyunk, sokan valamelyik tengerparton pihenik ki a fáradalmakat, az itthoni viharról pedig csak a hírekből vagy valamelyik ismerőstől, családtagtól értesülnek. Ilyenkor érdemes valakit odaküldeni a lakáshoz, hogy nézze meg, keletkezett-e kár és ha igen, akkor mekkora, mivel a kárrendezés nem feltétlenül ér rá a nyaralás után. A biztosítóknál legfeljebb 2-3 napon belül el kell kezdeni az ügyintézést, különben nem fognak téríteni. Ha nem tudunk hazautazni ilyen hamar, akkor is érdemes fényképeket, videókat kérni a kárról és még az utazás alatt elkezdeni a folyamatot.