Rekorderedményt ért el a fiatalokra koncentráló CIB
Rekorderedményt ért el a fiatalokra koncentráló CIB
Soha nem ért még el akkora eredményt a CIB Bank, mint tavaly. Az idei évre azonban visszafogottak a csoport várakozásai. A támogatott vállalati hitelek mennyisége csökkenhet, a lakossági hitelezés viszont fellendülhet a csökkenő kamatok következtében. A CIB főleg a fiatalok megnyerésével szeretne növelni az ügyfélkörét.
Csaknem 64 milliárd forintos rekord nyereséggel zárta a 2023-as évet a csoport, ez a CIB történetének legnagyobb adózott eredménye - mondta Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója. A tavalyi profit 77,1 százalékkal lett magasabb a 2022-esnél. Kiemelt cél a bank számára a piaci részesedés növelése a stratégiailag kiemelt szegmensekben.
A bank kiemelt céljai közé tartozik a digitalizáció, fontos emellett a díjbevételek növelése, és újdonságként bejött az ESG szempontok(fenntarthatóság, környezetvédelem) beépítése is a bank működésébe. A cél: 2030-ra elérni a zéró kibocsátást a bank működésében. A hitelportfólió minőségének fenntartása, a költséghatékonyság fokozása és a munkatársak elégedettségének, jóllétének javítása is kiemelt jelentőségű célok.
Fokozták a hitelezést a stagnáló piacon
A legszembetűnőbb szám a CIB mérlegében a hitelállomány 9 százalékos növekedése, amely lényegesen felülmúlja a bankszektorét, amelynek egészében stagnált a hitelállomány. Az ügyfélbetétek volumene 12,3 százalékkal nőtt, miközben a piacon kis mértékben csökkent a betétállomány. A nem teljesítő hitelek aránya mindössze 1,9 százalékos volt a banknál. A költség-bevétel aránya sokat javult, mindössze 38,5 százalékos volt 2023-ban.
A betétállomány növekedése főleg a vállalati betéteknek köszönhető, a lakossági betétállomány csökkent valamelyest, miután sok ügyfél választott más megtakarítási formákat, befektetési alapokat, állampapírokat tavaly. Az ügyfelek 84,1 százaléka használ már valamilyen szinten digitális csatornákat, ez az egyik legmagasabb a hazai bankpiacon. Az ESG-elvek jegyében a zöld hitelezést is fokozni szeretné a bank. A csoport 18,7 milliárdnyi új finanszírozást helyezett ki a körforgásos és zöld gazdaságba.
A vállalati üzletág különösen jól húzott
A lízingpiacon is stabil a csoport pozíciója, 23 százalékkal nőtt tavaly az új kihelyezés, a banki értékesítés 20 százalékkal nőtt tavaly, a késedelmes fizetések aránya pedig mindössze 1,2 százalékos. A CIB Business Online-t már több mint 10 ezer ügyfél használja, a munkatársak pedig elégedettek, 5 százalék alatt van a fluktuáció - mondta Szabó Balázs, a CIB Bank vállalati üzletágának vezérigazgató-helyettese.
A nagyvállalati és a kkv-szektorban is impresszív volt a növekedés, összesen 11,4 százalékkal nőtt a vállalati hitelállomány. A vállalati megtakarítások volumene még ennél is nagyobb mértékben, 21,9 százalékkal emelkedett. A vállalati hitelpiacon a CIB csoport részesedése 4,3 százalékról 4,8 százalékosra nőtt, a jutalékbevétel 17,2 százalékkal nőtt tavaly a vállalati szegmensben. Ennek egyik oka az ügyfélszám növekedése volt, a másik pedig az, hogy az ügyfelek egyre többféle szolgáltatást vesznek igénybe.
Visszafogottak a várakozások
A vállalati hitelpiacon és lízingpiacon csak minimális növekedést várnak a CIB szakértői, mivel a támogatott források végesek - mondta Szabó Balázs. Az állami és uniós források csak fokozatosan érkeznek meg, emiatt korlátozott a beruházási kedv. A kamatszintek csökkenésével növekedhet a befektetési alapok jelentősége.
A lízingpiacon is nehéz évre számít a bank. A személygépjármű-piac átalakulás előtt áll az elektromos autók térnyerése, támogatása új kihívásokat jelent. A CIB szeretne aktívabban belépni a gépek és berendezések finanszírozási piacára, emelett arra számítanak, hogy a faktoring jelentősége is növekedhet, ha kevesebb lesz a támogatott vállalati hitel.
Az új számlát nyitók közel negyede 24 év alatti
A CIB Bank a fiatalokra fókuszál, így szeretne ügyfélszám-növekedés elérni - mondta Simák Pál. A lakossági üzletágban a csalásmegelőzésre kiemelten összpontosítanak, igyekeznek az ügyfeleket edukálni, és fejlesztések is történnek ennek érdekében. A digitális csatornáikat is továbbfejlesztik, egyre több terméket értékesítenek ezeken keresztül. Az ügyfélszám 4,3 százalékkal nőtt tavaly, a számlanyitások 22,8 százalékát 24 év alattiak indították, jelenleg már 12,2 százalék a 24 év alatti ügyfelek aránya a banknál.
A jelzáloghitelek csaknem 12 százalékát már digitálisan igénylik, bár a folyamatot teljes mértékben nem lehet digitálisan végig vinni, végül be kell menni a bankba aláírásra. Az okoseszközbe digitalizált kártyák aránya a CIB Banknál a legmagasabb a magyar piacon.
2024-ben a lakossági piacon a hitelezés növekedésére számít a bank a kamatok csökkenése miatt. Az ESG-termékek száma is emelkedhet, ahogy egyre több energetikai felújítást indítanak el.