Már annyian utazunk, mint a járvány előtt, és az élményekre hajtunk
Már annyian utazunk, mint a járvány előtt, és az élményekre hajtunk
Két járványév után beindultak az utazók csaknem az egész világban. Ha így megy tovább, 2022-ben több turista lesz, mint a pandémia előtt, akik inkább az élményekre áldoznak, mint a tárgyakra.
A Mastercard által nemrég kiadott Travel 2022: Trend and Traditions kutatás 37 ország, köztük Magyarország szemszögéből mutatja be a nemzetközi turizmus vakcina utáni, már kevésbé korlátozott állapotát. A Mastercard Economics Institue elemzése szerint amennyiben a repülős foglalások száma továbbra is ebben az ütemben fog növekedni, akkor 2022-ben világszerte közel 1.5 milliárddal többen fognak repülőgéppel utazni, mint az előző évben.
A szabadidős és az üzleti utak száma egyaránt túllépi a járvány előtti szintet: április végére a nemzetközi szabadidős repülőjegy-foglalások száma a 2019-es adatot már 25 %-kal túlszárnyalta, a rövid és középtávú utak foglalási számai 25 % és 27 %-kal emelkedtek meg. A nemzetközi üzleti foglalások száma először márciusban lépte túl a járvány előtti szintet. Elsősorban a hosszú-távú foglalások száma emelkedett, kétszámjegyű értékekkel. Ebben az irodai munkába való visszatérés fontos befolyásoló tényezőnek bizonyult.
A járványban súlyosan érintett közlekedési iparágak is költési élénkülést tapasztaltak. A legújabb adatok szerint a csoportos utazás iránti bizalom is megnőtt. A hajóutakon történő globális költés 62 százalékponttal nőtt január és április vége között, de még mindig elmarad a 2019-es számoktól. A buszok visszaálltak a járvány előtti szintre, míg az utasszállító vonatok még elmaradnak 7%-kal. Eközben az autós utazások megőrizték népszerűségüket, az útdíjakra, valamint az autóbérlésre költött összeg 19% illetve 12%-kal emelkedett.
A külföldi kiadások tárgyak helyett egyre inkább az élményekre koncentrálódnak. Az év legnagyobb részében a turisták többet költöttek élményekre, mint szuvenírekre. Az élményekre való kiadások 34%-kal járnak a 2019 szint felett, a legerőteljesebb bővülést az éjszakai szórakozóhelyek (72%) tapasztalják, de vidámparkok, múzeumok koncertek és egyéb szabadidős tevékenységek területén is jelentős (35%) növekedés látható. A nemzetközi turisták 60%-kal költöttek többet Szingapúrban és az USA-ban, az Egyesült Királyságban pedig 23%-kal. A havi költekezés növekedési üteme több mint kétszeresére nőtt 2019-hez képest, áprilisban például 140%-kal bővült.
A korlátozások feloldása újraírta a turizmus térképét. A legtöbb ország (az Ázsia-Csendes óceáni régió kivételével) enyhített a korlátozásain. Ennek eredményeképp az Egyesült Királyság, az USA, Svájc, Spanyolország és Hollandia ma világszerte a legkeresettebb úti céloknak számítanak.
A Bank360.hu-n utasbiztosítást kötők körében február végétől április végéig Ausztria és Olaszország volt a legnépszerűbb úti cél. A többség városnéző utakon vett részt, és repülővel utazott a biztosítások adatai szerint