Ezt akarják a magyar fiatalok, a bankok pedig őket
Ezt akarják a magyar fiatalok, a bankok pedig őket
Tanulni, világot látni és megtakarítani szeretnének a magyar fiatalok a Mastercard friss kutatása szerint. A kártyás és mobilfizetés már alap számukra, de a készpénzről sem mondanak le. Harmaduk már ügyfele a neobanknak, viszont a hagyományos bankokkal sem elégedetlenek. Az RTL Reggelijében a Bank360 szakértője azt javasolta a fiataloknak: használják ki, hogy a bankoknál ők a királyok, mert mindegyik azért harcol, hogy náluk bankoljanak.
Az RTL Reggeliben szakértőkkel járták körbe, hogy mi okozhatja a fiatalok szorongását, hogyan lehet ezen segíteni. Munkatársunk, Tóth Levente szerint rövid időn belül olyan váratlan élethelyzetekkel szembesültek a fiatalok, amelyre nem voltak felkészülve, de nemcsak ők, hanem a szüleik vagy akár még a nagyszüleik sem. A két járványév éppen csak véget ért, amikor a szomszédunkban kitört és máig tart a háború, ráadásul két év alatt a hatalmas infláció hatására a forint elveszítette értékének egyharmadát. Az alap- és középfokú oktatás jelenleg csak minimálisan készít fel a pénzügyeik kezelésére. A periódusos rendszerről többet tanulnak, mint az inflációról vagy a kamatokról - mondta Tóth Levente.
Szerinte azonban óriási előnye a Z generációnak, hogy már digitális világba született, így az internet és az azon keresztül elérhető alkalmazások, eszközök használata magától értetődő számukra, ezt pedig a javukra tudják fordítani a pénzügyekben is a gyors információszerzéssel, a szolgáltatások egyszerű összehasonlításával. A bankoknál most ők a királyok, minden pénzintézet őket akarja megnyerni ügyfélnek, lehetőleg minél hamarabb, ezért érdemes megnézni és kihasználni az ennek fejében kínált kedvezményeket - javasolta a Bank360 munkatársa az RTL Reggelijében.
A Mastercard friss kutatása megmutatja, hogy milyen rövidebb távú céljai vannak a 16-25 év közötti magyar fiataloknak, milyen szokásaik vannak és mit tartanak fontosnak a pénzügyekben. A kutatásban részt vevőket három nagyobb csoportra osztották: az elsőbe a középiskolások, gimnazisták (16-20 évesek), a másodikba a felsőoktatásban tanulók (18-22), míg a harmadikba a pályakezdő, fiatal dolgozó felnőttek (20-25) kerültek.
Tanulni, megtakarítani, világot látni
A következő 3-5 éves tervekben, célokban a középiskolásoknál a jogosítvány megszerzése (61%), a megtakarítások (58%) és a szülői házból való elköltözés (46%) volt a legfontosabb. Az egyetemista korosztály esetén már a megtakarítások kerültek az első helyre (71%), megelőzve a tanulmányaik befejezését (65%) és a munkába állást (56%). Ebben a korosztályban a szülőktől való leválásban valamelyest kevésbé voltak motiváltak a válaszadók (43%). A fiatal pályakezdők csoportjában is a megtakarítások jelentették a legfontosabb pénzügyi célt, bár már csak a megkérdezettek 65%-a mondta ezt, a második helyre a saját ingatlan vásárlása került (39%), megelőzve a jogosítvány megszerzést (29%) és a házasságot (28%).
Ha az érzelmek által motivált célokról van szó, a legfontosabb cél minden korosztályban ugyanaz: világot látni, utazni, új helyeket felfedezni. Ez a felsőoktatásban tanulók körében volt a legnépszerűbb válasz (63%), de a pályakezdők (54%) és a középiskolások (51%) többsége is így gondolkodik. A második legfontosabb cél a két fiatalabb korosztály esetén egyaránt a szeretteikkel való időtöltés volt (51 és 55%), a fiatal munkavállalóknál az egészséges életmód (53%) ezt a harmadik helyre szorította (50%).
A mobilfizetés már sokaknál alap, de a készpénz sem tűnik el
A kutatás kitért a pénzügyi szokásokra is. Az eredmények alapján a fiatalok a bankkártyás (52%) és a mobilfizetést (51%) tartják a legkényelmesebbnek. Ugyanakkor meglepő lehet, hogy a legbiztonságosabb fizetési módnak a készpénzt nevezték meg: 45% tartja „abszolút” biztonságosnak, 41%-ot ért el a kártyás, 36%-ot a mobilfizetés. De ha ezekhez a válaszokhoz hozzáadjuk azokat, akik az „inkább igen” választ jelölték meg a megbízhatóság kapcsán, már a kártyás fizetés került az első helyre. Mindezek mellett a résztvevők kiemelték, hogy a készpénzzel szemben a kártyás fizetés egyik legnagyobb előnye a kiadások nyomon követhetősége. A készpénz napi használata a pályakezdők több mint harmadára jellemző, míg a gimnazisták negyede választja ezt a fizetési módot.
A naponta bankkártyával fizetők aránya a pályakezdőknél a legmagasabb (32%) és csökken a fiatalabb korosztályok felé (egyetemisták – 29%, gimnazisták – 21%). Talán nem meglepő, hogy a mobilfizetés valamennyi fiatal korcsoportban nagy népszerűségnek örvend, a felsőoktatásban tanulók többsége (51%) már hetente többször is így fizet, de közel harmaduk (30%) napi szinten tesz így.
A kutatás szerint a többség ugyan a készpénzt találja a legbiztonságosabbnak, de a magyar fiatalok 42%-a tudatosan kerüli a készpénz használatát és csak akkor fizet vele, ha nincs más lehetősége. 31% készpénzzel fizet, ahol csak teheti, de a költések utánkövetését nehezebbnek gondolja ezáltal. 27% pedig vegyesen használja a két fizetési módot, de készpénzzel inkább a kisebb összegű vásárlásokat intézi.
A bankolás biztonsága, átláthatósága, egyszerűsége a legfontosabb
A válaszadóknak a pénzügyi szolgáltatásokkal szembeni elvárásaiban a legfontosabb a biztonság volt, 91% tartotta ezt fontosnak, második helyre a banki díjak átláthatósága került (90%), a harmadik pedig az egyszerű ügyintézés lett (88%). Jelenlegi bankját tekintve többségében valamennyi korosztály elégedett: ez leginkább az egyetemistákra (87%) igaz, míg a középiskolások bizonyultak a legkritikusabbnak (79%).
Valamennyi fiatal korcsoport gyors, pontos és udvarias adminisztrációt, a felmerülő kérdések gyors és pontos megválaszolását, illetve az ajándékokat, kedvezményeket vár a bankoktól. Habár a többség fizikai bankfiókban nyitotta meg a számláját (78%), 45% ma már ezt inkább online tenné, habár még mindig valamivel magasabb a bankfiókot választók aránya (49%).
Már majdnem minden harmadik magyar fiatalnak van már valamelyik neobanknál (ilyennek számít a Revolut vagy a Wise) számlája, 7 százaléknak pedig ez egyben a fő pénzügyi szolgáltatója is, azaz nála van a fő bankszámlája. A velük szembeni elvárásaik hasonlóak a hagyományos bankokéhoz, ugyanakkor az innovációk és fejlesztések, a banki alkalmazás magas minősége, a kedvezmények mértéke és az informális kommunikáció terén egyaránt a neobankoktól várnak kimagasló teljesítményt a fiatalok.
Amikor a szolgáltatók bankszámláihoz tartozó mobilapplikációiról volt szó, az általános elégedettség szinte azonos volt a hagyományos bankok (79%) és a neobankok (80%) appjai között, ugyanakkor az olyan problémákat, mint a lassú betöltési idő, a technikai gondok, bejelentkezési hibák, kétszer olyan gyakran említették a fiatalok a hagyományos bankoknál, mint a neobankok esetén.
A social media fiók biztonsága annyira fontos, mint a bankszámláé
A megkérdezettek 51 százaléka tapasztalt személyesen is valamilyen kibertámadást valamilyen formában, legyen szó adathalász emailekről, üzenetekről vagy hívásokról. Közel annyira aggódnak közösségi média profiljuk biztonsága miatt (57%), mint ahányan a bankszámlájukon lévő pénzük elvesztése miatt (58%).