K&H: a banknak jól ment az idén, a biztosító viszont nehezen bírja a különadót
K&H: a banknak jól ment az idén, a biztosító viszont nehezen bírja a különadót
A K&H Bank adózás utáni eredménye majdnem a négyszerese lett a tavalyinak az idei első félévben, de a csoport biztosítója veszteséges maradt, miután a különadók teljesen elvitték a profitját. A bank új nagy dobása egy szuperapplikáció.
Az első félévben stabil, 35,8 milliárd forintos nyereséget ért el a bank, a biztosító viszont veszteséges maradt - mondta Guy Libot, a K&H Bank vezérigazgatója. A kormányzati intézkedések és egyéb tényezők is befolyásolták az eredményt mind a bank, mind a biztosító esetében. Az extraprofitadó mértéke tavalyhoz képest nőtt, egyes piaci szereplőket a változás nagyobb mértékben érintett, a K&H csoport is ezek közé tartozott. 2022 első felében 34,2 milliárd, az idén 42,9 milliárd forintnyi bankadót és extraprofitadót fizetett a bank.
Jó hír viszont, hogy a lakossági ügyfelek száma nőtt, meghaladta a 815 ezret, ebből 555 ezer olyan kliens volt, aki a jövedelmét a K&H-ba utaltatja. A hitelkihelyezés is nőtt tavaly, főleg a vállalati, azon belül is a kkv-szegmensben. Az új lakossági és vállalati hitelkihelyezés az első félévben 297 milliárd forint volt. A lakossági szegmensben szerényebb volt a kihelyezések mennyisége, a jelzáloghitelezés gyengén alakult az első félévben.
A fenntarthatóság és a digitalizáció fókuszban marad
A bank számára két fontos téma, a digitalizáció és a fenntarthatóság továbbra is fókuszban marad. A fenntarthatóság terén több egyedi megoldást is bevezetett a bank, ezek közül az energia-kalkulátort emelte ki a vezérigazgató. A hitelintézet a Géobal Finance-nél elnyerte a legjobb magyarországi digitális bank díját nemrég, 684 ezer digitálisan aktív ügyfelek van a banknak.
Szintén kedvező fejlemény, hogy a K&H hitelportfóliója gyorsabban nő a piaci átlagnál, jelenleg vállalati hitelekből 10, lakossági hitelekből 10,5 százalékos a bank részesedése - mondta Gombás Attila pénzügyi vezető. A lakossági hitelkereslet durván visszaesett az idén. Az elmúlt tíz év legintezívebb időszaka a tavalyi második negyedév volt, ezt követően csökkenni kezdett a kihelyezések volumene. 2023 első negyedéve volt a mélypont, azóta nőtt a hitelkereslet, de a felét sem érte el a 2022-es második negyedévinek. A legkisebb visszaesés a személyi hiteleknél volt, a jelzáloghitelek és a babaváró támogatás viszont a korábbi töredéke lett.
Új termék a zöldhitel, amellyel tavaly augusztusban indult el a bank, eddig 4 milliárd forintnyit folyósítottak belőle. A legnépszerűbb cél az építkezés. A babaváró támogatásból 12,3 százalékos a bank részesedése, 12 milliárd forintnyi folyósított belőle az idén.
A vállalati hitelezésben az állami programok (Széchenyi Kártya, Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram) segítettek abban, hogy a hitelezés fennmaradjon. A garanciaprogramok még jobban támogatják az ilyen hitelezést.
A lakossági megtakarításnál megfigyelhető, hogy a betétekből kiáramlik a pénz, a K&H-nál a megtakarítások jelentős része alapokba került, amelyeknél a kezelt vagyon 32,3 százalékkal 1136 milliárd forintra nőtt egy év alatt. A legnépszerűbbek a kötvényalapok, de a határozott futamidejű alapokat is keresik a befektetők.
Veszteséges maradt a biztosító
Az idei első félévben 0,8 milliárd forint veszteséget ért el a biztosító, ami jobb, mint a tavalyi 1,7 milliárdos mínusz. Mindkét évben az extraprofitadó tette veszteségessé a céget - mondta Nik Vincke, a K&H Biztosító vezérigazgatója. A társaság mind az élet-, mind nem életbiztosítási piacon növelte a részesedését. A nem életbiztosítási díjbevétel 16 százalékkal nőtt, az életbiztosítási díjbevétel 22 százalékkal emelkedett. A vagyonbiztosításoknál a lakásbiztosítások, a casco és a kkv-biztosítások díjbevétele nő, az életbiztosításoknál a rendszeres díjas nyugdíjbiztosítások a legkeresettebbek.
Az infláció komoly mértékben hat a biztosító működésére. A károk értéke folyamatosan nő. Az ügyfelek egyre nagyobb mértékben használják a digitális csatornákat, már 220 ezer biztosítós ügyfél aktív digitálisan.
A bank mobilapplikációja már több mint 60-féle szolgáltatással rendelkezik - mondta Németh Balázs innovációs vezető. A digitálisan aktív ügyfelek száma 680 ezer, a mobilbankot 570 ezren használják. Eddig 240 ezer ügyfél digitalizálta a bankkártyáját, ez 43 százalékos emelkedés éves alapon.