Hiába a drágaság, a többség kevesebbet költ ajándékra az idén
Hiába a drágaság, a többség kevesebbet költ ajándékra az idén
Spórolunk a karácsonyi ajándékokon az idén. Hiába drágább minden, egy friss kutatásban a megkérdezettek 53%-a mondta azt, hogy kevesebbet költ ajándékra, mint szeretne. Van azonban olyan eszköz, amelynél nem tudunk ellenállni a legújabb szériáknak.
Az Opinio Institute MediaMarkt felkérésére készített kutatásából az is kiderült, hogy az ajándékozási kedv nem függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely típusától vagy a régiótól, a nemtől viszont igen. A nők nagyobb arányban, közel 80%-ban nyilatkoztak úgy, hogy szoktak ajándékozni a családjukban, mint a férfiak, akiknél ez csupán 70% volt. Utóbbiaknál ugyanakkor többször előfordul, hogy csak különleges alkalmakkor lepik meg szeretteiket.
A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy idén is fog ajándékozni, további 12% pedig, hogy fog, de csak a gyerekeknek. A lakosság mindössze 9%-a biztos abban, hogy nem fog ajándék kerülni a fa alá, további 15% pedig még nem döntötte el. Bármilyen ünnepről legyen is szó, nagyon elenyésző azon családok száma, akik semmilyen alkalomból, soha nem ajándékoznak (4-5%).
Az emberek kétharmada 30 ezer forintnál kevesebbet költ
Az idei év várhatóan szegényesebb ajándékozás lesz a vásárlási érték szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne. Sokan vannak olyanok is (33%), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor.
A felmérés szerint a lakosság 67%-a 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni.
Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56%), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40%). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.
Szeretjük a személyes dolgokat
A válaszadók kétharmada udvariasan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. Körülbelül a válaszadók ötöde csökkenti ennek kockázatát, azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni. Saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (4%), viszont jól ismerik azokat, akinek kedveskedni szeretnének, és igyekeznek azt választani, amire igazán vágynak (38%).
Az idősebbeknél még magasabb ez az arány (46%). Emellett sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36%). Ezt a választ az átlagnál jóval magasabb arányban (44%) a 20-29 közötti korosztályban jelölték meg.
A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek (49%). A fiatalabbak a személyes ajándékok mellett kifejezetten szeretik a meglepetéseket, akkor is, ha az esetleg olyan, amire nincs szükségük. A középkorúak praktikusabb gondolkozásúak: inkább szeretik megbeszélni, mi legyen az ajándék. A válaszadók ötöde kimondottan szereti, ha konyhai, háztartási eszközöket kap, ez a válasz a 20-29 korosztályban volt a legnépszerűbb.
Az ajándékok keresgélésében egyértelműen az internetre hagyatkoznak a legtöbben. A válaszadók közel egynegyede azonban továbbra is szeret körülnézni, és az üzletekben, nagyobb bevásárlóközpontokban beszerezni az ajándékokat.
A karácsony közeledtével sokan vásárolnak elektronikai cikkeket ajándékba, de a novemberi akciók, kedvezmények is hozzájárulnak a kereslet élénküléséhez, mert ilyenkor előnyösebb feltételekkel lehet lecserélni az otthoni gépeket, eszközöket. A rezsiemelkedés miatt a drágább háztartási nagygépeknél egyre fontosabb szempont a vásárlásnál az alacsony fogyasztás, a hatékonyság.
Ha kisebb gépünk elromlik, inkább veszünk másikat
Az OTP Bank megrendelésére készült országos reprezentatív kutatás szerint a kisebb értékű háztartási gépek meghibásodásakor, a garancia lejárta után a közeljövőben nagyobb értékű kiadást tervezők többsége (56 százaléka) újat vesz, nagyjából a harmada (29 százaléka) legalább egyszer megkísérelné megjavíttatni és mindössze minden hatodik vásárló próbálkozna addig, amíg azt nem mondják neki, hogy a berendezés menthetetlen.
A nagyobb értékű gépeknél (tűzhely, hűtőszekrény, mosógép) már megfordulnak az arányok. A legtöbben (43 százalék) legalább egyszer megpróbálkoznának a javíttatással, valamivel kevesebben (39 százalék) elmennének a végsőkig, és 100-ból csak 18-an vennének azonnal új gépet.
Az OTP tapasztalataiból az látszik, hogy ha ügyfeleink úgy döntenek, új terméket vásárolnak, egyre inkább fizetnek hitelkártyájukkal, tudatosabban használják ki előnyeiket, lehetőségeiket.
A legújabb mobiloknak nem tudunk ellenállni
A kutatásból az is kiderült, hogy a többségre (58 százalék) nem igazán vagy egyáltalán nem jellemző, hogy kommunikációs eszközökből a legkorszerűbbet választaná, ez mindössze 10 százalékuknak kiemelten, harmaduknak pedig inkább fontos szempont. Az Euronics tapasztalatai szerint egy termék kivételnek számít. Mobiltelefonoknál gyakori a legújabb széria beszerzése. Ebben az esetben nincs szó arról, hogy elromlott a korábbi készülék, itt inkább az újdonság varázsa, ami meghatározó. Tapasztalataik szerint ezek a készülékek még ma is státusszimbólumnak számítanak.
Az ünnepi időszakban más termékeknél is egyértelműen látható, hogy a vásárlók még inkább a magasabb árkategória és a magasabb minőség felé mennek el. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk többet kiadni egy ismertebb márkájú eszközért. Érezhetően fontosabb szemponttá vált az energiatakarékosság, a vásárlók döntő többsége, 88 százaléka ezt is mérlegeli a választáskor az Euronics szerint.
A tudatosság a termékválasztás mellett a pénzügyekben is erősödik. A hitelkártyák használatáról az OTP Bank megrendelésére készült felmérés szerint a kártyatulajdonosok háromnegyede rendszeresen követi a kiadásait az internet- vagy mobilbankban, a 18-39 éves korosztályban ez az arány még ennél is magasabb, 85 százalék. A jóváírásokat pedig 90 százalékuk figyeli folyamatosan vagy alkalomszerűen. Mindez azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre tudatosabban keresik az akciókat, kedvezményeket, egyre szélesebb körben használják ki a konstrukció előnyeit vásárláskor.
Az ünnepre jellemző vásárlási szokásokról az ATV műsorában is nyilatkoztunk.