Öt tuti tanács, hogy a külföldön se húzzanak le a csalók
Öt tuti tanács, hogy a külföldön se húzzanak le a csalók
Nyaralás előtt és alatt fokozottan ki vagyunk téve a telefonos vagy internetes pénzügyi csalásoknak. Néhány egyszerű módszerrel azonban szinte bombabiztosan meg tudjuk magunkat védeni külföldön is. Megmutatjuk, mire figyeljünk ilyenkor.
Az OTP Bank első féléves adatai szerint a teljes ügyfélkár felét a bank nevében történő fiktív hívásokkal csalják ki a szélhámosok. Ezen felül több olyan népszerű csalási forma is terjed, amelyeknek könnyebben esnek áldozatul a bankszámlás ügyfelek a nyaralásra készülés vagy a vakáció alatt. Számos olyan eszköz és módszer van, ami segít megvédeni a pénzünket a csalók ellen, Sonjic László, az OTP bankbiztonsági igazgatóságának vezető tanácsadója kiemelt közülük ötöt, amit mindenkinek érdemes alkalmazni, ha külföldre készül. Ezek többnyire akkor is hasznosak, ha itthon vagyunk.
Biometrikus azonosítás
A mobilbank használatánál lehetőség van arra, hogy ennek a funkciónak az engedélyezése után arcfelismeréssel vagy ujjlenyomat-olvasóval léphessenek be és hagyhassák jóvá az internetes vásárlásaikat. További védelmet nyújt, ha ezt a módot használják internetbanki belépéshez is, push értesítéssel vagy QR-kóddal. Ugyanerre a kártyás vásárlásoknál is mód van a mobilos fizetésnél. Ezzel a módszerrel teljesen megvédjük magunkat attól, hogy a kódjainkat, jelszavainkat a csalók valamilyen módon megszerzik a vásárlásaink közben.
Napi limitek átállítása
Ha külföldön vagyunk, érdemes alacsonyan tartani a napi limitjeinket a vásárlásnál, átutalásnál és készpénzfelvételnél is. Ha a szállást és repülőjegyet előre kifizettük, akkor nem jellemző a nyaralás alatt a nagyobb összegű tranzakció, így nyugodtan beállíthatunk az itthon szokásosnál alacsonyabb limitet. Ha mégis szükség lenne ezt meghaladó összegre, akkor a limitet külföldön is bármikor átállíthatjuk a mobilbankunkban (vagy ha éppen nincs internetelérésünk, akkor telefonon.) A tranzakció után érdemes visszacsökkenteni a limitünket. Nem árt, ha a telefonszámaink közé eleve elmentjük a bankunk ügyfélszolgálatát.
A mobilbankban, illetve internetbankban egyaránt igény szerint módosíthatjuk az ATM készpénzfelvételi, a vásárlási és a virtuális vásárlási limitet is. Már a napi átutalás plafonját is meghatározhatjuk. Ennek induló alapbeállítása az OTP-nél napi egymillió forint, de ezt tartósan vagy egy napra bármikor módosíthatjuk.
Banki hívás ellenőrzése
Egy új védelmi funkció abban is segít, hogy ellenőrizzük, tényleg a bankunktól keresnek-e telefonon vagy csaló próbál átverni. Az OTP mobilbankba belépve hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva megnézhetjük, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e. Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető. Ha bizonytalanok vagyunk hívás közben ennek használatában, akkor ilyenkor inkább tegyük le a telefont, és ezt követően ellenőrizzük a mobilbankban, volt-e hívásunk a pénzintézetünktől, vagy tegyük ezt meg az ügyfélszolgálat felhívásával.
Területi korlátozás
Állítsuk be a külföldi használat korlátozását attól függően, hogy épp hol tervezzük használni készpénzfelvételre vagy vásárlásra. Hosszabb külföldi nyaralás előtt jelentsük be határon túli tartózkodásunkat, hogy a bank nagyobb sikerrel tudja kiszűrni a visszaélés gyanús tranzakciókat.
Webkártya
Kezeljük elkülönítve az internetes vásárlásra szánt összegeket. Egy virtuális kártyára, alszámlára díjmentesen átvezethetünk annyi pénzt, amennyit éppen el szeretnénk költeni online, és így ezzel korlátozzuk azt, hogy egy esetleges csalásnál mekkora kár érhet bennünket.
Ha mégis átvernek, azonnal jelentsük!
Csalás vagy annak a gyanúja esetén haladéktalanul jelezzük ezt a bankunknak. Csak úgy csökkenthetjük a csalók által okozott károk mértékét, ha a lehető leggyorsabban reagálunk. Ennek észlelésében kulcsfontosságú, hogy folyamatosan kövessük a számlaforgalmunkat, legyen beállítva üzenetküldés az átutalásokra és kártyás vásárlásokra.
Természetesen a legjobb, ha megelőzzük a bajt, és nem adjuk ki a banki a banki adatainkat, kódjainkat, jelszavainkat. Ha ilyet kérnek tőlünk, azt már eleve csalásgyanús, hiszen a bankunk ismeri ezeket , ezért ezekre nincs szüksége az azonosításhoz.
2024 első negyedévében emelkedett a nem kártyához kapcsolódó és a fizetési kártyákkal elkövetett csalások száma is. Pozitív tendencia azonban, hogy alkalmanként kevesebbet emelnek le az áldozatok számlájáról. Az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett, háztartásokat érintő visszaélések összértéke 5,4 milliárd forint volt. Alkalmanként átlagosan 1 millió 269 ezer forintot csaltak ki az áldozatoktól, ami csökkenést jelent az előző negyedévi 1 millió 456 ezer forinthoz képest. A legjellemzőbb visszaélési módszerek a pszichológiai manipuláció (47,2%) és az adathalászat (26,6%). Szintén gyakoriak a számlához történő közvetlen hozzáférés megszerzésével (25,3%) elkövetett csalások is. Mindegyik elkövetési mód esetében az ügyfelek adják ki az adataikat az elkövetőknek, így pedig a csalók könnyen hozzáférhetnek az ügyfelek pénzéhez.