Nincs rajta sapka: milyen árak jöhetnek, lesz-e még 480 a benzin?
Nincs rajta sapka: milyen árak jöhetnek, lesz-e még 480 a benzin?
Hiába kerül most újra annyiba a kőolaj a világpiacon, mint az ársapka bevezetésekor, a forint hatalmas gyengülése és a kész üzemanyagok magas ára miatt egyelőre vágyálom, hogy ismét a hatósági ár közelébe csökkenjen a benzin ára - ez derült abból a beszélgetésből, amelyen Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke és Tóth Levente, a Bank360.hu vezető szerkesztője elemezte az üzemanyag ársapka eltörlése után várható ellátási és árhelyzetet.
Egri Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy az ársapka eltörlése nem oldja meg egyik pillanatról a másikra a nehézségeket, egy-másfél hónapra is szükség lehet ahhoz, hogy a töltőállomásokra újra elegendő üzemanyag érkezzen. A független kutak például attól még nem kapnak több üzemanyagot a Moltól, hogy kedd éjszakától nincs hatósági ár.
Az elnök szerint a normál helyzetben a magyarországi ellátás jelentős részét kitevő import visszaépülése hosszabb folyamat lehet, hiszen ezek a szállítók időközben már máshová adták, adják el az üzemanyagukat, és az újbóli szállításokhoz arra is szükség lehet, hogy felárat fizessenek a magyar megrendelők.
Tavaly novemberi szinten a kőolajárak
Egri Gábor arra is emlékeztetett, hogy ugyan a kőolajárak valóban a tavaly novemberi szintre csökkentek, azonban az ebből készült üzemanyagok ára korántsem mérséklődött ennyivel, hiszen a nagy kereslet magasan tudja tartani a finomítói késztermék árakat. Igaz ez a Molra is, amely ráadásul többségében a Brent típusú kőolajnál jóval olcsóbb orosz alapanyagot dolgoz fel a finomítóiban.
Tóth Levente emlékeztetett rá, hogy az extraprofitadó kivetésekor többek között ezt az árkülönbséget adóztatta meg a kormány. Ez elvonás eredetileg ennek a 25 százalék volt, majd ezt 40 százalékra emelték, a hatósági eltörlését követően pedig szerdán 95 százalékra növelte egy új kormányrendelet. Az olcsóbb kőolajon tehát innen már alig nyer valamit a Mol, de a finomítói nyeresége e nélkül is magas maradhat, ráadásul a külföldi érdekeltségeire és ottani finomítóira ez az elvonás nem vonatkozik.
A forintgyengülés okozza az áremelkedés nagy részét
A Bank360.hu szakértője a hatósági árak eltörlése után azonnal bekövetkezett 33 százalékos benzin- és 46 százalékos dízelár-emelkedés okai közül kiemelte azt a tényezőt, amiről az elmúlt napok kevés szó esett: a forint árfolyamának jelentős gyengülését. Hiába ugyanúgy 78 dollár ugyanis a kőolaj világpiaci ára, mint az árstop bevezetésekor, ez forintban már sokkal többe kerül.
2021 novemberében, decemberében 320 forint körül volt a dollár árfolyama, most viszont 390-400, és ennek már örülhetünk is a korábbi csúcsokhoz képest. Ez pedig azt jelenti, hogy önmagában a forint háború kitörése óta bekövetkezett gyengülése 22-25 százalékos költségnövekedést okozott eredményezett az alapanyagok beszerzésében. Erre tett rá most még egy kisebb lapáttal, hogy a kormány a hatósági árral együtt a korábbi jövedékiadó-csökkentést is eltörölte, ami automatikusan még jobban megemelte az árat, hiszen ezt minden liter üzemanyagra meg kell fizetni.
A világgazdaság lassulása csökkenheti az árat
Az elkövetkező időszakban várható ármozgásokról Egri Gábor azt mondta, hogy a világgazdasági helyzet miatt tartós keresletcsökkenés alakulhat ki, ami akár jelentős árcsökkenéshez is vezethet, Magyarországon pedig a környező országok tapasztalatai alapján biztosra vehető, hogy a hatósági árak eltörlése után látványosan csökkenhet az üzemanyag-forgalom.
Tóth Levente ehhez annyit fűzött, hogy az 500 forintos benzinhez vagy nagyon jelentős további kőolajáresésre vagy a forint árfolyamának látványos megerősödésére lenne szükség. Az utóbbira jelenleg vajmi kevés esélyt lát, így szerinte előbb lesz újra 60 dollár az olaj, mint 320 forint a dollár. Az utóbbi inkább már a vágyak birodalmába tartozó kívánság.
Az üzemanyagpiacot és a várható fejleményeket elemző teljes beszélgetés itt nézhető meg a Blikk TV adásában.