Zűrösen indulhat az e-rollerek kötelező biztosítása
Zűrösen indulhat az e-rollerek kötelező biztosítása
Július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni az olyan mikromobilitási eszközökre, mint például az elektromos roller. A biztosítók egy része már közzétette az új díjakat, a részleteket szabályozó kormányrendelet azonban egyelőre nem jelent meg, így vakon tarifálnak, és olyan cég is van, amelyik inkább megvárja a jogszabályt.
Alig három hét múlva új világ kezdődik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) piacán, július 16-tól meg kell ugyanis kötni a biztosítást a mikromobilitási eszközök egy részére is. Az elektromos kerékpárra továbbra sem lesz ez kötelező, de az olyan járművekre biztosítást kell kötni, amelyeknek a legnagyobb tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy a legnagyobb saját tömege meghaladja a 25 kilót és legnagyobb tervezési sebessége a 14 km/h-t.
Nem is baj ez, hiszen rengeteg baleset történik, amelyet elektromos rollerekkel, egykerekűekkel, segway-ekkel okoznak. Ami egyelőre fejtörést okoz a biztosítóknak, az az, hogy bár a kgfb-törvény módosítását április 30-án kihirdették, a részletszabályokat ismertető kormányrendeletet viszont még nem módosították - hívja fel a figyelmet a Köbe Biztosító.
Sok a baleset, sokan ittasan rollereznek
A Groupama korábban közölte, hogy a rolleres sérülések tízből nyolcszor esés miatt következnek be. Helsinkiben ez az ok eléri a 86 százalékot, Koppenhágában a 87 százalékot. Az esés okozta baleseteket az álló, illetve a mozgó objektummal történő ütközések követik. A balesetek jelentős arányban alkoholos befolyásoltság alatt történnek, Helsinkiben a rolleres sérülések közel fele ilyen állapotban következik be.
Ugyanakkor, nem csak az e-rollerrel közlekedőket fenyegetheti veszély az utakon, hanem a járókelők is egyre gyakrabban szenvednek balesetet a rollerezők miatt. Ezek többsége abból fakad, hogy a rolleresek nem elég körültekintők, és elsodorják, elütik a gyalogosan közlekedőket. Helsinkiben az összes, rollerbalesetben érintett, de másoknak okozott sérülés is erre vezethető vissza. Emellett igen magas azoknak is az aránya, akik a járda közepén hagyott rollerekben botlanak meg vagy esnek el – Koppenhágában és Hamburgban ez a másoknak okozott károk közel felét, míg Los Angelesben a negyedét teszik ki.
Mivel a kötelező felelősségbiztosítás a másoknak okozott, személyi sérüléssel járó károkat is fedezi, az e-rollerekre köthető ilyen biztosítás díjaira is jelentős hatással lesz. A most meghirdetett díjak a piacon területtől és életkortól függően egy évre vetítve jellemzően 5-25 ezer forint között vannak.
Nincsenek tisztázva a pontos kategóriák
A kormányrendelet tisztázná pontosan a szóban forgó járműkategóriákat, de ez még nem történt meg. Így bár a Köbe is hirdetett új tarifákat, a törvényben szereplő kategóriákat tudja csak használni. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapja szerint a biztosítók döntő része hasonlóan tett, és frissítette július közepétől a kgfb-tarifáit. Vannak kivételek is, a Gránit Biztosító például úgy döntött, megvárja a részletszabályokat, és csak akkor hirdet tarifát ezekre a járművekre.
Az árak változatosak. A K&H-nál az ilyen eszközök alapdíja például 4032 és 26 004 forint között mozog. Az Allianznál a lakossági ügyfelek 1390 forintos havi díjon köthetik meg a biztosítást, de egy évre kell szerződniük, és egyszerre kell kifizetni az éves díjat - közölte a biztosító. A Köbénél csak egyféle díj van minden mikromobilitási eszközre. Az Alfa pedig egyelőre a segédmotoros kerékpárok tarifájával köti meg a kgfb-t a mikromobilitási eszközökre.