Holnap kitör az igazgatási szünet, 16 napig alig lehet ügyet intézni
Holnap kitör az igazgatási szünet, 16 napig alig lehet ügyet intézni
A kormány 2022. december 22. és 2023. január 6. között közigazgatási szünetet rendelt el az energiaárak emelkedése miatt spórolásból. Ebben a bő két hétben a kormányablakok, kormányhivatalok és az adóhivatal ügyfélszolgálatai is csak korlátozottan lesznek elérhetőek. Összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.
Idén a magasabb energiaárak miatt szinte mindenhol hosszabbra nyúlik a téli szünet, ami a közigazgatást is érinti. A spórolás jegyében korlátozott nyitvatartással kell számolni a kormányablakoknál, kormányhivatalokban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), illetve a földhivatalnál is. Ez azt jelenti, hogy a fővárosban és a nagyobb városokban a nem ünnepnapokon elérhető lesz személyesen is az ügyfélszolgálat, a kisebb városokban viszont akár a teljes szünet alatt (december 22. és január 6. között) is zárva tarthatnak az ügyfélszolgálatok.
A NAV a megyeszékhelyek központi ügyfélszolgálatai és a fővárosi, kijelölt ügyfélszolgálat december 22. és január 6. között az alábbi időben tart nyitva:
- 2022. december 22. 8:30 – 16:00
- 2022. december 23–26. ZÁRVA
- 2022. december 27–29. 8:30 – 16:00
- 2022. december 30. – 2023. január 1. ZÁRVA
- 2023. január 2–5. 8:30 – 16:00
- 2023. január 6. ZÁRVA
Mivel az adóügyek elektronikusan is intézhetők, a NAV azt kéri, hogy aki teheti, válassza az elektronikus vagy telefonos lehetőséget. A NAV Infóvonala a 1819-es telefonszámon, a szokásos nyitvatartási időben hívható.
A NAV-os ügyfélszolgálatok közül számos iroda végig zárva lesz a közigazgatási szünet alatt. A nyitvatartók listáját ezen az oldalon lehet megnézni.
A közigazgatási szünetben nyitva tartó kormányablakok listája ezen az oldalon tekinthető meg. E szerint minden megyében legfeljebb két-három helyen lehet ügyet intézni, jellemzően a megyeszékhelyen és még egy-két nagyobb városban. De olyan megye is van, ahol mindössze egyetlen nyitvatartó kormányablak marad. A központi, budapesti Visegrád utcai kormányablakban a korlátozott nyitvatartás mellett több napon csak okmányok átvételére lesz lehetőség (december 23-án, december 30-án és január 6-án).
A Földhivatal honlapján a közigazgatási szünettel kapcsolatban az alábbi olvasható:
“Az igazgatási szünet a fővárosi és megyei kormányhivatalok ingatlanügyi hatósági feladatait ellátó földhivatali szervezeti egységeire is vonatkozik. Tájékoztatom, hogy az igazgatási szünet megkezdésekor folyó ingatlanügyi hatósági ügyek ügyintézési időtartamának a számítása megáll. Az igazgatási szünet időtartama alatt a kormányzati igazgatási szerv feladatait nem látja el, és az ügyfélfogadás szünetel.”
A szünet az állami támogatásokhoz szükséges igazolásokat is érinti
Több állami támogatás igénylésének lehetősége a jelenleg hatályos szabályok szerint éppen a közigazgatási szünet ideje alatt fog kifutni. Ezek közül az otthonfelújítási támogatás igénylése lehet a legsürgetőbb, hiszen ezzel kapcsolatban nem ígért folytatást a kormány. A végső határidő 2023. december 31., vagyis az év utolsó napja, amikor egyáltalán nem lesznek nyitva a kormányablakok.
Ennek a támogatásnak az igényléséhez számos igazolást be kell szerezni, például a NAV-nak a köztartozás mentességet kell igazolnia, a kormányablakban pedig a tb-jogviszony igazolást kell kikérni. A szünet miatt ezeknek az egyébként egyszerűen igényelhető dokumentumoknak a beszerzése is gondot jelenthet, ha az utolsó pillanatra halasztja valaki az igénylést. Arról, hogy mire érdemes odafigyelni az igénylésnél az utolsó napokban, itt írtunk bővebben.