Elképesztő számokat közölt az MNB a lakásbiztosítási kampányról
Elképesztő számokat közölt az MNB a lakásbiztosítási kampányról
Hihetetlen mértékben nőtt a lakásbiztosítási szerződések száma az első negyedévben. A több mint 840 ezer új szerződés döntő része azonban nem új biztosítás volt, hanem a meglévő ügyfelek kaptak az egyik biztosítónál egy szép kis ajándékot.
Lezajlott a lakásbiztosítási kampány, márciusban bárki felmondhatta a meglévő biztosítását, és köthetett egy újat máshol, másik biztosítónál. Alig másfél héttel a kampány lezárása után gigantikus piacbővülést ünnepelt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is. Az előzetes adatok alapján csaknem félmillió lakásbiztosítást vett részt az akcióban.
Az előzetes összesítés szerint a bruttó új értékesítés 285 474 szerződés volt, de csak 188 030 szerződést töröltek, és vittek át másik biztosítóhoz, vagyis 97 444-gyel több szerződés volt a kampány végén, mint előtte. Emellett 175 857 szerződést dolgoztak át a régi biztosítójuknál az ügyfelek.
A valódi számok szerényebb növekedést mutatnak
Azóta frissebb adatok magáról a kampányról és annak eredményeiről nem jelentek meg, az MNB viszont közzétette a biztosítási szektor első negyedéves adatait, amelyekből valóban kiderül, hogy volt némi növekedés a lakásbiztosítási piacon, de a csaknem 100 ezer új szerződés ezek alapján túlzásnak tűnik. Igaz, a jegybanki adatsor csak a március végéig megkötött szerződéseket tartalmazhatja, maga a kampány viszont hivatalosan a húsvéti hétvége miatt április 2-án zárult le, vagyis a számok lehetnek még nagyobbak.
A jegybanki adatok szerint mindenesetre az egyéni lakásbiztosítások száma az első negyedévben 25 790 darabbal nőtt, ezzel rekord szintre 2 644 721 darabra nőtt az ilyen szerződések száma. A hitelfedezeti záradékkal ellátott - vagyis valamilyen jelzáloghitel mellé kötött - lakásbiztosítások száma 12,8 ezerrel 651,4 ezerre ugrott, és a társasházi biztosítások száma is emelkedett 88-cal, 49 820 ilyen szerződés volt március végén. Összesen 38 680-nal nőtt tehát az első negyedévben a szerződések száma. Sokan hagyhatták persze az utolsó pillanatra a biztosító-váltást, vagy új lakásbiztosítás kötését, de ez akkor is mintegy 60 ezerrel kevesebb új szerződés, mint amennyiről az előzetes adatok szóltak.
Az Alfa ajándéka alaposan megkavarta a statisztikákat
A friss jegybanki statisztika legérdekesebb adata az volt, hogy több mint 800 ezerre nőtt az úgynevezett egyéb lakossági biztosítások száma. Az év végén még csupán 6544 ilyen szerződés szerepelt az MNB nyilvántartásában, március végén pedig már 811 329. Egy másik adatsorból az is kiderült, hogy ez a több mint 800 ezer új szerződés “egyszeri díjas lakossági vagyonbiztosításnak” számít, ami nem jellemző a piacon. A lakásbiztosítások ugyanis jellemzően folyamatosak, ha valaki megköti, akkor a szerződése addig él, ameddig ő vagy a biztosító azt fel nem mondja.
A Bank360.hu utánajárt, mi okozhatta ezt a hatalmas hirtelen ugrást az adatokba. Az MNB azt válaszolta, az emelkedés egy biztosítóhoz köthető, oka egy, az ügyfeleknek nyújtott ajándék szerződés/szolgáltatás. 800 ezernél több lakásbiztosítási szerződése viszont kizárólag a piacvezető Alfa (korábban Aegon) Biztosítónak van, amely megerősítette, valóban miattuk ugrott meg a szerződések száma. A biztosító ugyanis a hűséges ügyfeleinek egy díjmentes vészelhárítási szolgáltatást ajánlott fel, ennek az a lényege, hogy ha valami a lakásban hirtelen meghibásodik, és javítani kell, elromlik a zár, eldugul a lefolyó, akkor a biztosító segít szakembert találni, és a javítás költségét is megtéríti egy adott összeghatárig.