Duplájára nőtt az autók ára a covid óta, szenved a lízingpiac
Duplájára nőtt az autók ára a covid óta, szenved a lízingpiac
A Magyar Lízingszövetség legfrissebb, második negyedéves jelentése szerint folytatódott az előző évi növekedés a hazai lízingpiacon, a finanszírozott összeg már elérte a 429,11 milliárd forintot. Ennek ellenére sincs ok azonban az elégedettségre, mivel a szerződések száma tovább csökkent szinte minden eszköznél.
Nem hozott áttörést az első félév a lízingpiacon - derül ki a Magyar Lízingszövetség tagjai által szolgáltatott adatokból. A finanszírozási érték az előző év azonos időszakához képest ugyan 2 százalékkal nőtt - 420,4 milliárd forintról 429,11 milliárd forintra-, de már jóval biztatóbb változásról, összesen 15,7 százalékos bővülésről tanúskodnak az adatok, ha a tavalyi, egyszeri, 50 milliárdos ingatlanlízing tranzakcióval korrigáljuk az eredményeket.
Kevésbé rózsás a kép, ha a szerződések számát vizsgáljuk, mivel 2022-höz képest 7 százalékkal kevesebb, összesen 34 094 szerződés született, vagyis nem ért véget még az a tendencia, hogy az eszközök áremelkedése okozza a finanszírozási összeg emelkedését, miközben kevesebb üzlet köttetik. Mivel a korábbi negatív piaci folyamatok egy része már jelentősen enyhült, a hazai lassú kilábalás hátterében jelenleg a még mindig magas infláció áll. A teljes lízingportfólió, a tőkekintlévőség továbbra is 2 000 milliárd forint felett van, ami 12,5 százalékkal magasabb a megelőző év adatához képest.
A hazai ügyfélkört már szinte kizárólag a vállalati szektor dominálja. A KKV-k aránya 75 százalék, a nagyvállalatoké 18 százalék, míg a lakossági ügyfelek részesedésének drámai csökkenése ebben az időszakban is folytatódott, így a magánszemélyek szerződései már pusztán a hazai lízingpiac 5,4 százalékát teszik ki.
A volumenek zsugorodásában a meredeken kilövő árak és magas kamatok játszották a kulcsszerepet. Ez nem meglepő, mivel a személygépkocsik esetében az átlag bruttó ár a 2019-es 6 727 000 forintról 2023-ra 12 874 000 forintra, azaz 91 százalékkal emelkedett. Ugyanebben az időszakban a mezőgazdasági gépek bruttó eszközértéke még ennél is többet, 109 százalékot nőtt, így az átlag bruttó ár idén már elérte az 53 194 000 forintot is - emelte ki Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Az állami gazdaságösztönző programok hatása 2023-ban
A korábbi évekhez hasonlóan az idén is nagyon népszerűek a támogatott finanszírozási programok, amelyekben a magas piaci kamatokhoz képest nagyon kedvező feltételekkel lehet finanszírozáshoz jutni. 2023 első félévében, az államilag támogatott konstrukciók keretében összesen 81,9 milliárd forintot helyeztek ki, ami 5231 szerződést jelentett.
A támogatások megoszlása alapján az egyes eszközkategóriák sorrendjében a mezőgazdasági gépek (24 milliárd forint) végeztek az első helyen, amelyeket a kishaszonjárművek (22,8 milliárd), a nagyhaszonjárművek (22 milliárd), az ipari gépek (7,8 milliárd) és az építőipari gépek (2,4 milliárd forint) követtek.
Ennek legnagyobb részét, 62,4 milliárd forintot a KAVOSZ Széchenyi Lízing programok teljesítették, amelynek során 4 423 új szerződés jött létre. Fontos hangsúlyozni, hogy a Széchenyi Lízing programok folytatódnak a második félévben is, sőt a Lízing Max+ jelenleg elérhető termék maximális limitjét a Gazdaságfejlesztési Minisztérium megduplázta, így 400 millió forint összegig adható.
A támogatások másik meghatározó csoportját alkotják az Eximbank különböző termékei, ezek között is kiemelt szerepet töltött be a nemrég indított Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram. Ennek során 18,5 milliárd forint értékű forrás került felhasználásra, amelyet a pályázók nagyhaszonjárművek (13,4 milliárd forint), valamint ipari gépek (2,6 milliárd forint) finanszírozására fordítottak.