Nem érdemes lemondani a kátyúkár megtérítéséről

Az autósok rémálma a kátyúkár: mit kell tenni, hogy kifizessék a javítást?

Nem érdemes lemondani a kátyúkár megtérítéséről

Az autósok rémálma a kátyúkár: mit kell tenni, hogy kifizessék a javítást?

Vrazsovits Rita
2022-03-25 Frissítve: 2023-01-08
2022-03-25 Frissítve: 2023-01-08
19951840

Évente több ezer autóban tesznek kárt a kátyúk. A javítás költségeit nem egyszerű visszaszerezni, többnyire le is nyelik az autósok. Van pedig erre jó megoldás, nem érdemes veszni hagyni a kártérítést.

 

Évente átlagosan közel ezer autótulajdonos tesz kárbejelentést az országos közutakon lévő kátyúk okozta járműsérülés miatt. A fővárosi közutak kezelőjéhez is befut évente legalább 400-500 jelzés a burkolathibák okozta károk miatt. Ezek kiegészülve az önkormányzati kezelésű úthálózaton történt káresetekkel, évente akár több ezer kátyúkárt is jelenthetnek. Ennél azonban bizonyosan sokkal több autóban okoznak sérülést az úthibák, azonban a járműtulajdonosok többsége nem vesződik azzal, hogy behajtsa valakin a kiadásait.  Fontos tudni az autósoknak, hogy bár az alap kötelező biztosítás nem téríti a kátyúkárokat, nem feltétlenül kell lenyelni a javítás költségeit.

 

Kihez kell fordulni, ha kátyú miatt sérül meg az autó? 

Egy úthiba miatti kárt követően a bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. Az azonban csak abban az esetben fizet kártérítést, ha a közútkezelő felelőssége egyértelmű, a jogalap pedig tisztázott. A káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania, amiből következik, hogy a baleset körülményeit körültekintően, alaposan dokumentálni kell. Ha ez nem történik meg, nem számíthatunk a fenntartótól kártérítésre. Beszédes adatot közölt a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ): 2021-ben a Budapest Közút Zrt.-nél a beérkezett kárigények alig több mint felére ítéltek meg kártérítést.


 

Mire kell figyelni a dokumentációnál?

Ha megtörtént a kátyúbaleset, és megsérült az autó, érdemes rendőrt hívni. A hatósági jegyzőkönyv ugyanis fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során, de ettől függetlenül is dokumentálni kell az esetet: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről is. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét - tanácsolja a MABISZ.

 

A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint azt, hogy milyen körülmények között történt a baleset. Csatolni kell továbbá a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, a fényképeket, tanúnyilatkozatokat, és ha van, akkor a kár összegét igazoló javítási számlát is. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig. Az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is érdemes megtartani. Ha a balesetben személyi sérülés is történt, akkor az orvosi dokumentációt is be kell mutatni, illetve a forgalmi engedélyről készített másolat is biztosan szükséges. 

 

Sokat segíthet egy olcsó kátyúbiztosítás

Jelentősen megkönnyítheti a dolgot egy ilyen helyzetben, ha van kátyúkár biztosításunk. Ebben az esetben ugyanis nem az útkezelő, hanem a saját biztosító felé kell bejelenteni a kárt. A biztosító ilyenkor kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Az viszont mindenképpen előny, hogy csak azzal a szolgáltatóval, jelen esetben a biztosítóval kell egyeztetnünk, amelynek mi közvetlenül fizetünk, a kátyús út fenntartójával pedig a biztosítónak kell intéznie az ügyet. 

 

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkárok átlagos összege 20 ezer forint körüli, de a magyar utakon könnyű belefutni egy nagyobb összegű javítást igénylő sérülésbe is - a szó szoros értelmében.

 

Mikor nem fizet a biztosító vagy a közútfenntartó?

Ahogy fentebb is írtuk, a fenntartó csak abban az esetben fizet kártérítést, ha a közútkezelő felelőssége egyértelmű, a jogalap pedig tisztázott. Ugyanez a biztosítóra is igaz: ha kiderül ugyanis, hogy a sérülés a mi hibánkból következett be, akkor nem számíthatunk kártérítésre. Kizáró ok lehet, ha átléptük a sérült útszakaszon a megengedett sebességhatárt, vagy ha figyelmen kívül hagytuk az úthibát jelző táblát. Emellett természetesen akkor sem érvényesíthető a biztosítás, ha a baleset előtt alkoholt vagy kábítószert fogyasztottunk, vagy ha az autó forgalmi engedély nélkül volt forgalomban. A biztosítás alapfeltételeiről itt olvashatsz bővebben.

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!