A Széchenyi GO után beszakadhat a vállalkozások hitelkereslete
A Széchenyi GO után beszakadhat a vállalkozások hitelkereslete
Az első félév rohama után a harmadik negyedévben jelentősen visszaesik a vállalati hitelkereslet. A támogatott hitelkonstrukciók kifutásával előtérbe kerülhetnek a saját forrású banki finanszírozási megoldások.
Az idei első negyedévben az Erste kis- és középvállalati (kkv) üzletágánál a gyors gazdasági növekedésnek és a szektor számára felajánlott kedvező, támogatott hitelkonstrukcióknak köszönhetően az új kihelyezés 27 százalékkal bővült az előző év azonos időszakával összehasonlítva, míg a hitel- és kötvényállomány március végén 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Szerdahelyi Róbert üzletágvezető szerint az idei második negyedévben még folytatódik a bővülés a szektorban, kérdés azonban, hogy az emelkedő kamatok és a megszűnő támogatott konstrukciók következményeként miként változik a vállalkozások hitelfelvételi kedve.
Eddig az olcsó, támogatott források sok kockázatot ellensúlyoztak. A rendkívül kedvező Széchenyi Go hitelek június végi kifutásával a cégek jobban mérlegelni fogják a beruházási-, finanszírozási döntéseiknél az egyéb veszélyeket, például az inflációt, az olaj- és gázárak alakulását, a háborús és embergós hatásokat, az árfolyammozgásokat, valamint a beruházási költségeket nagymértékben meghatározó építőipari alapanyagok árának alakulását.
Mindezek eredményeként a harmadik negyedévben megtorpanás várható a vállalati hitelek keresletében. A negyedik negyedévben a piaci környezet alakulásától és a jövőbeli lehetséges támogatott kkv-konstrukciók meghirdetésétől függ majd, hogy mennyire tud visszatérni a kereslet a korábbi szintre.
A támogatott hitelkonstrukciók kifutásával párhuzamosan egyre inkább előtérbe kerülnek a hagyományos, saját forrású finanszírozási megoldások, élesedik a verseny. A pénzintézetek az elmúlt időszakban többnyire sztenderd feltételekkel kínáltak finanszírozási megoldásokat ügyfeleiknek, hiszen az államilag támogatott konstrukciók feltételei minden banknál azonosak voltak, így leginkább az ügyfélkiszolgálás minőségében lehetett versenyezni egymással.