A karácsonyi kiadásokon is spórolnak a magyarok
A karácsonyi kiadásokon is spórolnak a magyarok
A magyar fogyasztók nehezebb helyzetben vannak, mint az előző években bármikor. Jelentős részük kilátástalannak látja a jövőt, hiszen jelenlegi jövedelme nem képes fedezni a mindennapi kiadásait. A magyarok leginkább a mindennapos költéseiken, az étkezéseken és ezen felül idén még a karácsonyi kiadásaikon is igyekeznek spórolni - áll az Intrum által készített legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felmérésről (ECPR) szóló közleményben.
Az Intrum által készített, több mint 10 éve futó Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) eredményei rámutatnak arra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet továbbra is súlyos hatással van a háztartások pénzügyi helyzetére. Európa-szerte a fogyasztók többsége fizetésről fizetésre él, a megkérdezettek pedig kilátástalannak látják a jövőt, ha az anyagiakról van szó - áll a felmérést bemutató közleményben. A fogyasztók alig harmadában él az a meggyőződés, hogy pénzügyi helyzete a következő 12 hónapban javulni fog, míg a többség az infláció hosszú távú fennmaradására számít.
Az európai fogyasztók fele (49 százalék) azt állítja, hogy az alapvető számlák kifizetése után kevesebb pénze marad, mint egy évvel ezelőtt. A megkérdezettek jelentős részének alig vagy egyáltalán nincs megtakarítása amire támaszkodhatna, ha váratlan kiadások merülnek fel a hónap során. Az európai fogyasztók 20 százaléka nem rendelkezik megtakarítással. Magyarországon a helyzet ennél is súlyosabb, mivel a lakosság 31 százalékának egyáltalán nincs vésztartaléka. Továbbá a magyarok 16 százaléka csak egy havi fizetésre tud támaszkodni váratlan költségek esetén.
Hasonló felmérést készített a közelmúltban a Cofidis Hitel Monitor is, melyből az derült ki, hogy az ünnepi büdzsét a magyarok átlagosan 118 000 forintra tervezik, és a nagy ünnepi sütés-főzésről akkor sem szívesen mondanak le, ha anyagi nehézségeik vannak.
Tovább nyújtózkodunk, mint ameddig a takarónk ér
A kutatásból az is kiderül, hogy a magyar fogyasztók 21 százaléka túlköltekezik, mégpedig egy hónapban az átlagos havi bevételük 26,1 százalékával. A munkavállalók átlagos béremelése tavaly és az idei évben magasabb volt, mint a globális pénzügyi válság utáni több éven keresztül, azonban Európa szerte így sem tart lépést az inflációval. Úgy tűnik, hogy sok európai fogyasztó arra kényszerül, hogy megtakarításait a mindennapi pénzügyi terhei fedezésére használja fel, hiszen jövedelmük egyszerűen nem fedezi a kiadásaikat.
A magyar fogyasztók 75 százalékának az alapvető számlák kifizetése után kevesebb költőpénze marad, mint egy évvel ezelőtt. Ennek köszönhető sajnos az is, hogy a magyar válaszadók 33 százaléka késve fizetett be legalább egy számlát az elmúlt évben. A késedelmes fizetésnek sok oka lehet: legtöbben a pénzhiányt és a feledékenységet jelölték meg. A megkérdezettek között a fiatalabb fogyasztók nagyobb valószínűséggel felejtettek el fizetni. Emellett az is megfigyelhető, hogy az X és Y generáció tagjai közül egyre többen kerülnek adósságba.
A késedelmes és az elmulasztott fizetések száma láthatóan növekszik. Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója szerint a felmérés eredményei arra utalnak, hogy a fogyasztók újragondolják hogyan priorizálnak, amikor a számlák ki nem fizetéséről van szó - ez pedig aggasztó lehet a vállalkozások számára. Az olyan fogyasztó, aki nem tud minden számlát kifizetni, valószínűleg azon cégek számláit hagyja figyelmen kívül vagy halasztja későbbre, vagy be sem fizet, amelyeket nem kedvel vagy amelynek nem annyira szigorúak a késedelmes fizetési feltételei.
„Óriási előnyre tehetnek szert azok a vállalkozások, akik az ügyfeleiket támogató, rugalmas fizetési feltételeket kínálnak. A fogyasztók 69 százaléka szerint a vállalkozásoknak a gazdasági lassulás időszakában rugalmas, de kötelező érvényű fizetési módokat érdemes ajánlaniuk. Fontos megjegyezni, hogy a fogyasztóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy ha egy terméket vagy szolgáltatást megvásároltak, azt ki kell fizetniük. Tehervállalási képességeiket mindenképp nagyon pontosan és reálisan kell tudniuk megítélni.” – hívja fel a figyelmet Üveges Judit.
Buy Now Pay Later: a vásárlónak és a szolgáltatónak is van felelőssége
A régióban és Magyarországon egyre nagyobb teret nyer a „Vásárolj Most, Fizess Később” (Buy Now Pay Later - BNPL) finanszírozási megoldás, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy a kiszemelt terméket csak azután fizesse ki, hogy kézhez kapta. Fontos azonban, hogy ezt a lehetőséget tudatosan tudják használni a vásárlók. A felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók harmada (34%) nehezen tartja nyomon a BNPL típusú vásárlásait. A szolgáltatóknak törekedniük kell, hogy segítsék az ügyfeleiket tájékozódni a késleltetett fizetés pontos menetéről és a határidőkről.
Az Intrum ECPR tanulmánya rámutatott, hogy azok a fogyasztók, akik magasabb pénzügyi ismeretekkel bírnak, jobban kézben tarthatják pénzügyeiket. Ez érinti a pénzügyek mindennapi kezelését, a tervezést, a befektetéseket és az adósságok hatékony kezelését is.