Rezsifrász: a sparhelt leverte a Matchboxot, a cserépkályha a Legót
Rezsifrász: a sparhelt leverte a Matchboxot, a cserépkályha a Legót
Napok alatt felforgatta a magyarok vásárlásait a rezsinövelés. Ha valamivel csökkenteni lehet az energiakiadásokat, azt viszik, mint a cukrot. Cserépkályha, sparhelt, napelem, kandalló - most egyre megy.
A használt és új cikkek árverezőportálján, a Vaterán rezsiharc mentes békeidőkben július végén a kerékpár, Lego, Matchbox, gombfoci, medence, Forma-1-es jegy a legkeresettebb termék. Ha valaki valaki akár egy hónappal ezelőtt is azt mondta volna, hogy az idén július végén a kerékpár után a sparheltre keresnek rá a legtöbben, és a harmadik Matchbox után a napelem és a cserépkályha jön, akkor alighanem egy hosszabb pihenést javasolnak neki.
Márpedig a rezsicsökkentés átalakításának bejelentése után ez történt. Mindent keresnek, amitől azt remélik, hogy energiaköltséget spórolnak vele, az ilyenkor máskor népszerű mobilklímákat és medencéket viszont blokkolták.
A legnagyobb hazai z online kereskedő portált működtető eMAG-nál is a legnagyobb melegben kezdtek el rohamszerűen kályhákat keresni a vevők, akiknél a másik sláger a napelem. A napelemek és napkollektorok eladása júliusban megháromszorozódott az előző hónaphoz képest, az egy évvel ezelőttihez képest pedig harmincnégyszeres a növekedés, ami jól mutatja, hogy mennyire tartanak az emberek a rezsiköltségeik megugrásától. Mindezeket persze még telepíteni is kell, ehhez viszont az év végéig igénybe lehet venni a lakásfelújítási támogatást és kedvezményes hitelt is.
Bár az eMAG.hu-ról akár milliós árú, komplett napelemrendszert is lehet rendelni, a kategória júliusi 55-60 ezer forint közötti bruttó eladási átlagára alapján a legtöbben kisebb teljesítményű szetteket rendelnek. Néhány tízezer forintért már olyan készleteket kapni, amely a megfelelő akkumulátorral kiegészítve a világítás mellett kisebb elektronikus eszközök (telefon, laptop, hangfal) működtetésére, töltésére is alkalmas. Sokan ilyen szettekhez rendeltek kiegészítő napelempaneleket.
Olyan még biztos nem volt az online kereskedés történetében, mint most: júniusról júliusra hét és félszeresére nőtt a kandalló szóra keresés az eMAG.hu-n. Korábban a nyári hónapokban legfeljebb a hűtő-fűtő split klímák iránt volt hasonló érdeklődés, de ez most enyhén szólva nem top termék az érdeklődők körében.
A rezsicsökkentést érintő változások bejelentése nyomán a szilárd tüzelésű (tehát például brikettel, pellettel, szénnel, fával fűthető) kályhák és kandallók forgalma nőtt meg az eMAG-nál: júniushoz képest hétszer annyi, tavaly júliushoz képest pedig majdnem tizenkétszeresére nőttek az eladások. Az elmúlt hónapban a szilárd tüzelésű berendezések adták a teljes forgalom 90 százalékát, az elektromos kandallók pedig a maradék durván 10 százalékot.
Az elektromos típusok forgalma nem állt le, hiszen nem lehet mindenhol például fatüzelésű kályhát telepíteni, egyes otthonokban pedig elektromos berendezés segíthet csökkenteni, ellensúlyozni a gázfogyasztást, de ezek eladása a tavaly nyárhoz és most júniushoz képest is csak másfélszeresre nőtt.
A szilárd tüzelésű fűtőberendezések közül tízből hat eMAG-vásárló kandallót, négy pedig kályhát rendelt júliusban, de népszerűnek bizonyult a fűtésre és főzésre egyaránt alkalmas “főzőkályha”. A vásárlók júliusban a szilárd tüzelésű kályhákra/kandallókra költöttek többet, átlagosan bruttó 100 ezer és 160 ezer forintot, míg elektromos kandallót 94-115 ezer forintért rendeltek az eMAG-tól, illetve a piactéren lévő partnerektől.