Már egy közepes banknyi magyar ügyfelet szereztek a Revolut és társai
Már egy közepes banknyi magyar ügyfelet szereztek a Revolut és társai
Ingyenes készpénzfelvétel akár külföldön is, számlavezetés és kedvező devizaváltási árfolyam - ezzel csábítanak a fintech cégek, amelyek mostanra már 700 ezer darab fizikai és 1,25 millió virtuális bankkártyát adtak el a magyaroknak. A megjelenésük a hazai bankokat is versenyre késztette, aminek az ügyfelek lettek a nyertesei, akiknek különösen a külföldre utazva érdemes élni az új lehetőségekkel.
Rohamosan terjednek a külföldi pénzügyi szolgáltatók bankkártyái Magyarországon - írja nemrég megjelent Pénzforgalmi jelentésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). 2023 végére az ilyen szolgáltatók már 700 ezer darab fizikai és 1,25 millió virtuális kártyát bocsátottak ki magyar ügyfelek részére. Az összesített ügyfélkörük így már akkora, hogy ez alapján az ötödik legnagyobb hazai bank lehetnének.
Az MNB nem említ név szerint szolgáltatókat, de nyilván a Revolutról és társairól van szó elsősorban. Az ilyen cégek kártyáit és számláit a magyarok másképp használják, mint a hagyományos magyarországi bankok hasonló szolgáltatásait. A külföldi kibocsátású fizikai kártyák 76 százalékával vásároltak tavaly az utolsó negyedévben, eközben a magyar kártyák 71 százalékával végeztek vásárlási tranzakciót. A külföldi virtuális kártyáknál az arány mindössze 35 százalékos volt, vagyis a virtuális kártyák kétharmadát valószínűleg sosem vették elő.
Teljesen másképp használják
Nagy a különbség abban a tekintetben is, hogy miközben a magyarországi bankkártyák mindössze 23 százalékát regisztrálták 2023 végéig valamilyen mobiltárcába, addig a külföldi kártyáknál ez az aránya 69 százalékos volt. Ennek az egyik oka az lehet, hogy az ügyfelek pénzforgalmi szokásai jelentősen eltérnek, a fintech cégek alkalmazásaira fogékony kliensek a mobilfizetést sokkal inkább előnyben részesítik. A másik ok az lehet, hogy az ilyen kártyákat könnyebb lehet regisztrálni a különféle fizetési rendszerekbe (Apple Pay, Google Pay és társai), mint a magyar bankok bankkártyáit.
A külföldi szereplők a hazai bankszektorra is kedvező hatással voltak. Az olcsó vagy ingyenes szolgáltatásaik, amelyek miatt gyorsan népszerűvé váltak, és ezzel arra sarkallják a hagyományos pénzintézeteket, hogy versenyképesebb díjakat, szolgáltatásokat vezessenek be a bankszámláikra.
Ennek egyik következménye például az, hogy most már, ha külföldön járnak, több hazai bank ügyfelei is középárfolyamon válthatják át a forintot a kártyás vásárlások során. Ilyen szolgáltatással állt elő már a Gránit Bank, az OTP és az Erste is. Ezek a lehetőségek hasonlítanak a Revolut által kínálthoz, és esetenként már jobbak is annál a kedvezményes váltás maximális összegében vagy a használt aktuális árfolyamban. Ez egy kifejezetten olyan szolgáltatássá vált, ahol az egymás ajánlataira is figyelő versenynek az ügyfelek lettek a nyertesei.
A külföldi szolgáltatóknál emellett olcsó vagy díjmentes a számlavezetés, az átutalások, sőt korlátlan számú virtuális bankkártyát is nyújtanak, hogy az ügyfél biztonságosabban vásárolhasson az interneten. Azoknak az ügyfeleknek, akik külföldre utaznak például nyaralni, vagy nagyobb összegű devizautalás előtt állnak, mindenképpen érdemes megnézni, hogy kínál-e középárfolyamos átváltási lehetőséget a bankjuk, illetve milyen ajánlatok vannak erre máshol.
Főleg külföldön nyerők
A külföldi szolgáltatók kártyáival tavaly 125 millió darab vásárlást bonyolítottak le 1000 milliárd forint értékben, ez csaknem a tizede a hazai bankszektor által kibocsátott kártyákkal lebonyolított vásárlások volumenének. Egy külföldi szereplő által kibocsátott kártyás vásárlási forgalom átlagosan 1,43 millió forint volt, ami a hazai kibocsátású átlagos bankkártyás vásárlási forgalom 70 százaléka.
Magyarországon tehát még a hagyományos bankok kártyái lekörözik a fintech cégekéit, de amint elhagyja a kártyabirtokos az országot, azonnal a Revolutot kapja elő. Miközben a magyarországi szereplők által kibocsátott kártyás tranzakciók nagyjából tizede történt külföldön, a külföldi szolgáltatók által kibocsátott kártyákkal lebonyolított tranzakciók kétharmada értékben pedig a fele volt külföldi. Ennek oka vélhetően a sokkal kedvezőbb devizaváltási árfolyam lehet.
Az interneten is szívesebben használják a külföldi kártyákat a magyarok. A külföldi kártyákkal elvégzett vásárlások értékének a 44 százaléka volt internetes vásárlás, míg a magyar kibocsátású kártyáknál ez az arány csak 30 százalék. A magyarázat erre az lehet, hogy a külföldi szolgáltatók nagyobb biztonságot garantálnak az egyszer használatos virtuális kártyák révén.
Készpénzfelvételre kevésbé használják
A külföldön, internetes vásárlásnál vagy a mobilbankban sokszor használt külföldi bankkártyák a készpénzfelvételnél már ritkábban kerülnek elő. Bár ingyenes készpénzfelvételt lehetővé tesznek, és ehhez külön nyilatkozni sem kell, az ügyfeleket nem hozza lázba a lehetőség. Miközben 2023-ban a magyar kibocsátású bankkártyákkal végzett tranzakciók értékének harmada még mindig készpénzfelvétel volt, a külföldi bankkártyáknál ez az arány csak 9 százalékot tett ki.
A háttérben az állhat, hogy a külföldi szolgáltatóknál az ingyenes készpénzfelvételi határ alacsonyabb, nem éri el a 150 ezer forintot, a fintech cégek kártyája épp ezért jellemzően Magyarországon csak a 150 ezer forintos limit kimerítése után kerül elő. Emellett külföldi útjaikon szeretik még használni a magyarok ezeket a kártyákat, hiszen az ottani ATM-ekből is ingyen vehetnek fel készpénzt egy bizonyos összeghatárig. Ebben is kaptak azonban már konkurenciát a magyar bankoktól azokban az országokban, ahol azoknak vagy anyabankjuknak van hálózata.
Hamarosan másfél millió magyar ügyfélre számítanak
Júliusban a Revolut közzétette a tavalyi eredményeit, amiben a magyarországi adatait is összesítette. Ez alapján 2023. december 31-én 1,2 millió lakossági ügyfele volt Magyarországon. Tavaly a lakossági ügyfélköre 57 százalékkal, a vállalati ügyfelek száma pedig 56 százalékkal emelkedett az előző évhez viszonyítva. A magyarországi ügyfelek több mint 493 millió angol fontnak megfelelő összeget helyeztek el számláikon a 2023. december 31-i állapot szerint (ez az előző évhez képest 27 százalékos növekedést jelent).
Több mint 85 millió fizikai fizetést és ATM-es készpénzfelvételt hajtottak végre a magyar Revolut-ügyfelek 2023-ban (ez 74 százalékos emelkedés). Ezek több mint 75 százaléka belföldön történt. A Revolut közlése szerint 2024 első félévében a magyarországi lakossági ügyfélkör 19 százalékkal nőtt 2023 azonos időszakához képest, és várakozásai szerint ez a szám az év során meghaladja majd a 1,5 milliót.