Pénzügyi horror lehet az elfelejtett kötelező biztosításból
Pénzügyi horror lehet az elfelejtett kötelező biztosításból
Mélyre kell nyúlnunk a pénztárcánkba, ha autósként elfelejtenénk befizetni a kötelező biztosításunkat, vagy időben újat kötni a fordulónapra felmondott szerződésünk helyett. Sok autósnak most járt le határideje, összeszedtük, mennyibe kerülhet a feledékenység.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb), ahogy a nevéből is kiderül nem választás kérdése. Kerülhetünk azonban akár feledékenységből is olyan helyzetbe, amikor érvényes kgfb nélküli autót vezetünk. Ha a biztosítás befizetésével túl sokat késünk, akkor a szolgáltató felmondja a szerződést. Összeszedtük, hogy a kötelező nélküli vezetés mivel jár, illetve mennyibe kerül. Spoiler: sokba.
Hozzávetőleg 84 ezer olyan gépjármű van most az utakon kgfb nélkül - számolt be a Magyar Biztosítók szövetsége a Belügyminisztérium adataira hivatkozva. Akiknek január 1. volt a kötelező biztosításuk fordulónapja, és szolgáltatót szerettek volna váltani, a jelenlegi szerződésüket december 1-ig mondhatták fel. Az új KGFB szerződést elvileg január 1-ig kellett volna megkötniük, és ha még nem tették, sürgősen lépniük kell, mert nem babra megy a játék. Ahogyan azoknak sem, akik például elfelejtik befizetni az éves kötelezőjüket, vagy autót vettek, de nem kötötték meg rögtön az új kgfb-t.
Biztosítatlannak lenni már azért sem éri meg, mert a magas fedezetlenségi díj mellett a dolog szabálysértésnek számít, így megbüntethet érte a rendőr. A helyszínen 5 és 50 ezer forint között, de amennyiben eljárás is indul az ügyben, akár 300 ezer forint is lehet a bírság. A pénzbüntetésen felül az autót kivonhatja a rendőrség a forgalomból, egészen addig, amíg nincs rá újra kötelező biztosítás.
A pénzbeli hátrányok pedig nem állnak meg rendőrségi büntetéssel. Ha üzembentartóként vagy tulajdonosként nincs kötelezőnk az autón, akkor egy olyan balesetnél, ahol mi voltunk a hibásak, az akár több milliós okozott kárt nekünk kell kifizetnünk. Ebben az esetben a károsult kárát az erre a célra létrehozott Kártalanítási Számla kezelője téríti meg, viszont ennek összes költségét bírósági úton behajtja a biztosítatlan autó üzembentartóján.
A jármű ismét biztosítottá válásához további díjak megfizetésére is kötelezettek vagyunk. Először is ki kell fizetni a fedezetlenségi díjat arra az időszakra, amikor a kocsinak nem volt érvényes kgfb-je. Amennyiben valakinek 2019 előtti fedezetlen időszaka is van, az adott időszakra 30 százalékos baleseti adó megfizetésére is kötelezett. A fedezetlenség napidíja 2022-ben 600 és 1290 forint között van, az autó teljesítményétől függően. Ha nemfizetés miatt szűnik meg a biztosításunk, akkor a megszűnő szerződés 60 napos türelmi idejére is be kell fizetnünk a kgfb-t.
A biztosító értesítést küld, ha a szerződésünk díjnemfizetéssel szűnik meg. Díjnemfizetés akkor következik be, ha a fizetési határidőtől számított 60. napig nem érkezik meg a biztosítóhoz a kgfb díja. A kötelezőt ilyenkor csak annál a biztosítónál köthetjük újra, ahol a jármű legutóbb érvényes kgfb-szerződése volt.
Nemfizetés miatti újrakötésnél ezekre a költségekre számíthatunk
Nézzük meg egy példán keresztül, hogy egy balesetmentesen közlekedő, 40 éves budapesti férfi számára mennyibe kerülne a nemfizetés miatt megszűnt kötelezőjének újrakötése.
A példánkban szereplő autós gyorsan le szeretné zárni az ügyet, nem utolsó sorban azért, hogy minél kevesebb fedezetlenségi díjat kelljen fizetnie, így a nemfizetés 2 hónapját és némi ügyintézési időt rászámolva összesen 90 napos átfutási időtartamot feltételeztünk.
A számításhoz egy népszerű modellt vettünk alapul, aminek a teljesítménye 95 kW. A jövőre esedékes fedezetlenségi díja ennek a kategóriának napi 910 forint, ez a türelmi időszak 60 napján túl felmerülő 30 napra (amíg nem volt érvényes biztosítása), összesen 27 300 forintnyi büntetést jelent. Ennek a modellnek legalább 50 ezer forint a kgfb-díja egy évre, ehhez hozzá kell még adnunk az ebből számított, türelmi időre fizetendő összeget, ami további 8300 forintot jelent.
Ez a három tétel végül 85 ezer forintot tesz ki, némi kerekítéssel. Ezt az összeget egyben és 30 napon belül kell befizetnie az elképzelt autósunknak a biztosítójának. Természetesen az éves díjat akkor ki kellene fizetnie, ha nem felejti el korábban a befizetést és válik biztosítatlanná, ám ebben az esetben választhatta volna az egyösszegű helyett akár a havidíjas fizetést is.
Ha a fordulónapra felmondott szerződésünk helyett nem kötünk azonnal újat, akkor a fordulónaptól ketyeg a fedezetlenségi díj mindaddig, amíg nem lesz új kgfb-nk. Ahogy a fenti példából is látszik, ez az összeg nagyobb, mintha ugyanerre az időszakra lenne kötelező biztosításunk, így ezért is érdemes mihamarabb, lehetőleg azonnal megkötni az újat. Hasonló a helyzet akkor is, ha például használt autót vásárolunk. Ebben az esetben az adásvétel napján rögtön érdemes létrehozni az új kgfb-szerződést a járműre, mert ha nem tesszük, akkor a fedezetlenségi díj mellett futjuk a biztosítás nélküli balesetokozás vagy a rendőri ellenőrzés következményeinek kockázatát.