Biztonságos vásárlás az interneten: így kerülhetjük el a csalókat
Biztonságos vásárlás az interneten: így kerülhetjük el a csalókat
Tele van az internet csaló webáruházakkal, amelyeknek egyetlen céljuk van: megszerezni a gyanútlan vásárlók pénzét. Ezekkel a módszerekkel azonban távol lehet tartani a bűnözőket. Az online piactereken gyakran nemcsak a vevők, hanem az eladók sincsenek biztonságban.
A webáruházakban minden olcsóbb, a választék is nagyobb, egyre többen vásárolnak ezért az interneten. Sajnos a bűnözők is tudják ezt, és egyre rafináltabb trükkökkel próbálják rászedni a bankkártyájukkal vásárló vevőket. Se szeri, se száma például a híres márkák termékeit rendkívül akciós áron hirdető webáruházaknak. A sportcipőt, táskát, napszemüveget, műszaki cikket vagy más terméket kereső potenciális vevők a hamis webáruházak hirdetéseivel a közösségi médiában is rendszeresen találkozhatnak, és ha onnan bármit megrendelnek, abban általában nincs köszönet.
Ha megadják a bankkártyájuk adatait, azzal eleve könnyen visszaélhetnek a bűnözők, de ha nem adják meg, akkor sem marad biztonságban az ügyfél. Vannak, akik úgy próbálják elkerülni a bajt, hogy utánvétellel kérik az árut, hiszen akkor a kereskedőnek szállítani kell. Szállít is, csak a csomagban nem az van, amit a webáruház honlapján megrendelet az ügyfél, hanem valami filléres kacat. A márkás napszemüveg helyett egy műanyag bóvli, a drága sportcipő helyett egy kínai vászoncipő, amelynek még a mérete sem stimmel. Reklamálni nem nagyon lehet, hiszen ügyfélszolgálat nincs, a futárnak kifizetett pénzt visszaszerezni pedig ilyen esetben nagyjából lehetetlen.
Az egyetlen megoldás az, ha ezekről a honlapokról egyáltalán nem vásárol semmit az ügyfél. Száz százalékos biztonsággal persze nem lehet kiszűrni az összes csaló webáruházat, de néhány percnyi utánajárással a legtöbb ilyen webshopot le lehet buktatni.
Ezeket a lépéseket muszáj elvégezni vásárlás előtt
Egy webáruház honlapján, főleg ha először jár ott a vásárló, mindig kötelező megnézni a “rólunk” szóló részt. El kell olvasni, melyik céggel szerződik a vásárlás során, mi a neve, hol van a székhelye, egyáltalán létezik-e. Az oldalon minden esetben fel kell tüntetni a címet, az adószámot és a cégjegyzékszámot, illetve a csomagküldésre jogosító nyilvántartási számot.
A böngészőkben utána lehet nézni, hogy egy ismeretlen webáruházat működtető társaságról mi mások véleménye, valóban szállítanak-e. A térképes keresőben többnyire kideríthető az is, hogy milyen a telephelye, boltja. Például ha most új nyári gumit vásárolna valaki 100 ezer forintért, meg tudja nézni, valóban egy gumikat értékesítő raktáráruház-e az, amelyiknek a honlapján jár.
Minden esetben át kell olvasni az általános szerződési feltételeket, üzletszabályzatot is. Ha ezeket magyartalanul fogalmazták meg, hemzseg bennük a helyesírási hiba, nincs benne a webáruházat működtető cég neve, máris be lehet zárni az oldalt. Szintén meg kell nézni az ügyfélszolgálat elérhetőségét. Ha nincs rendesen feltüntetve, csak egy email-címet adtak meg, vagy valamilyen űrlapon lehet kapcsolatba lépni az áruházzal, telefonon, levélben, fizikai úton nem érhető el a cég, akkor az legyen nagyon gyanús.
Az oldal nevére is érdemes rákeresni például domain.hu, a who.is vagy más domén-keresőkön, hogy ki és mikor regisztrálta a weboldalt. A valódi webshopoknál könnyen ki lehet deríteni a regisztráló cég nevét, az áloldalak bejegyzői viszont gyakran titkosítják a kilétüket, és az is feltűnhet, hogy az oldalt csak néhány hete, hónapja működtetik. Az is rendkívül gyanús, ha a honlap nevében helyesírási hiba, elírás van, furcsa szókapcsolatot tartalmaz, például magyarorszaghu.com vagy hasonló módon végződik.
Így lehet biztonságosabb a kártyás fizetés
A webáruházakban sokszor kizárólag bankkártyával lehet fizetni. Az érzékeny adatok megadásával viszont az áruház vissza is élhet, ha csalók működtetik. Ha van olyan lehetőség, hogy ezeket az adatokat ne adjuk meg, akkor érdemes azt választani. Sok helyen lehet fizetni például mobiltárcába telepített bankkártyával is, ilyenkor általában egy QR-kódot kell beolvasni a telefonnal, úgy történik meg a fizetés, és a webáruház nem jut hozzá a bankkártya adataihoz. A Paypal, Barion, Simple Pay és más fizetési közvetítő rendszerek használata szintén biztonságosabbá teszi a fizetést.
Az is általában biztonságossá teszi a vételár átutalását, ha a webáruház átirányítja a vevőt egy bank vagy fizetési közvetítő által működtetett, biztonságos oldalra. Ilyenkor is azonban a fizetéskor ellenőrizni kell a böngésző címsorban, hogy valóban a bank fizetési oldalán van-e a vásárló.
Ha ilyen lehetőség nincs, és meg kell adni a bankkártya számát, lejárati idejét, CVC-kódját a weboldalon, akkor érdemes virtuális bankkártyát használni, vagy olyan kártyát, amelynek a kerete csupán annyi, amennyi az adott vásárlás összege. A kereskedő így hiába jutott hozzá a kódokhoz, nem fog tudni pénzt szerezni, ha visszaél az adatokkal. A keretet online is tudjuk változtatni, például egy nagyobb értékű vásárlás előtt felemelhetjük, majd rögtön visszaállíthatjuk alacsonyabb összegre.
Az eladókat is kifoszthatják a kiberbűnözők
A csomag érkezésekor is történhetnek csalások. Elterjedt módszer, hogy a csomagküldő cégek nevében értesítik az ügyfelet az úton lévő áruról, így próbálják kicsalni a banki belépési vagy bankkártyaadatait. Ilyenkor általában a csomagküldő cég lemásolt áloldalára irányítják egy linkkel az áldozatot, és kérik, adja meg a bankkártyája vagy a banki belépési adatait. Fontos, hogy ezt soha ne tegyük meg, mert ezek mindig csalások.
Még azok is veszélyben lehetnek, akik nem vásárolnak, hanem eladni akarnak valamit. Az apróhirdetési oldalakon is vadásznak áldozatokra a bűnözők. Az egyik elterjedt módszerük az, hogy csomagküldő cégen keresztül kérik az áru kézbesítését, amelyet átutalással fizetnek ki. Az eladó kap erről egy értesítést, benne egy linkkel, amelyen arra kérik, válassza ki a bankját, majd a bank áloldalára irányítják, hogy lépjen be.
Ezek birtokában a bűnözők megpróbálnak belépni az áldozat internetbankjába, ám ehhez szükségük van még egy sms-ben érkező biztonsági kódra is, amit meg is kap a gyanútlan ügyfél a telefonjára. Ezt a kódot rendszerint úgy csalják ki, hogy a banki áloldalon bekérik azzal az indokkal, hogy ezt is meg kell megadnia a belépéshez, vagy ahhoz, hogy elfogadja az eladott árucikk vételáraként érkező átutalást. Ha ezt a kódot is megadta az ügyfél, akkor a bűnözők másodpercek alatt le tudják nullázni a bankszámláját.
Érdemes eladóként is ellenőrizni a vevőket, telefonon is felvenni velük a kapcsolatot. Ha a vevő átutalással akar fizetni, akkor pedig ne menjenek bele, hogy bonyolult közvetítőket használjon. Adjanak meg neki egy bankszámlaszámot, az pontosan elég ahhoz, hogy el tudja küldeni az áru vételárát. Ha az utalás valóban elindult, a pénz a másik bankszámlára automatikusan megérkezik, azt semmilyen módon nem kell az eladónak a bankjában később fogadnia, jóváhagynia.
Ha a felsorolt szabályokat vevőként és eladóként betartjuk, akkor sokkal kisebb eséllyel válhatunk internetes csalók áldozatává. A módszerek persze fejlődnek, így időről időre érdemes tájékozódni, mire kell még figyelni, mik az új trükkjei a csalóknak.