Megjönnek a kamatok, és elvinné a pénzét a kincstárból? Két napot várhat rá
Megjönnek a kamatok, és elvinné a pénzét a kincstárból? Két napot várhat rá
Sajátos védekezést választott a Magyar Államkincstár a kiberbűnözők támadásai ellen. Miután több ügyfélnek lenullázták a csalók a számláját, aki most utalni szeretne onnan pénzt, 48 órát várhat, miután megadta a bankszámlaszámát.
Folyamatosan érkeznek a százmilliárdos kamatkifizetések az ügyfelek számláira, hiszen márciusban is több Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) sorozatnak van kamatfordulója. Az új állampapírok viszont már nem annyira vonzóak, mint a korábbiak, egyre többen dönthetnek úgy, hogy más helyet keresnek a pénzüknek. Aki viszont a Magyar Államkincstárban nyitott értékpapírszámlát, és eddig bankkártyával vásárolt értékpapírt, nem várt nehézséggel szembesülhet a most kapott hozam, illetve a lejárt vagy visszaváltott állampapír értékének átutalásánál.
A kincstárból nem lehet kiutalni a pénzt csak akkor, ha az ügyfél rögzít egy bankszámlaszámot a rendszerben. Ezután is még 48 órát kell várnia arra, hogy a számlára utalhasson, addig nem engedik. A számlaszám rögzítése után email üzenetet is küld a kincstár, hogy rögzítették a bankszámlát, ha ezt nem az ügyfél tette meg, akkor azonnal hívja fel a 1811-es telefonszámot. Aki 48 órán belül szeretne hozzáférni a kincstárban lévő pénzéhez, annak személyesen be kell mennie valamelyik ügyfélszolgálatra.
Hétvégén, éjszaka még tovább kell várni
A Bank360.hu megkérdezte a Magyar Államkincstárat (MÁK), miért ilyen körülményes kivenni a pénzt az értékapírszámláról. A 48 órás várakozásra az ügyfelek megtakarításainak védelme, az adathalász bűncselekmények megakadályozása miatt van szükség - magyarázta válaszában a MÁK. A számlászám rögzítésétől számított 48 óra múlva már bármikor kezdeményezhető lesz utalás a megadott számlára. A személyes ügyintézéskor a bankszámlaszám rögzítése és a kiutalás végrehajtása azonnal megtörténik.
Való igaz, korábban a kincstári értékpapírszámlát vezető ügyfelekre is rátaláltak a kiberbűnözők. Több ügyfelet megkerestek azzal, hogy csalás áldozatai lettek, de segítenek nekik “megmenteni” a pénzüket, és a kincstárban lévő megtakarításukat átutaltatták velük egy ismeretlen bankszámlaszámra. A 48 órás kivárással ez most már szinte lehetetlenné válik, hiszen a lépre csalt ügyfelet napokkal a bankszámlaszám rögzítése után ismét rá kell venni az utalásra. Addigra viszont valószínűleg minden megijesztett ügyfél ellenőrzi, hogy mi történt, és nem fog másodjára is bedőlni a csalóknak.
A drasztikus megoldás persze rontja az ügyfélélményt, aki először szembesül vele, bosszakodhat, és akár hátat is fordíthat a kincstárnak. Főleg, hogy a bankok egy része is díjmentesen nyújta már a lakossági állampapírok vásárlását és az értékpapírszámla -vezetését az ügyfeleinek, vagyis árban is igyekszik felvenni a versenyt az ingyenesen szolgáltató kincstárral. Emellett arra is készülni kell, hogy a kincstárból indított utalás sem azonnal megy végbe, az azonnali fizetési rendszerre (AFR) ugyanis az intézmény csak részben csatlakozott rá.
A fogadói oldalon azonnal átmennek az utalások 20 millió forintig, vagyis aki a kincstárba utal át pénzt, az éjjel-nappal, hétvégén is 5 másodpercen belül a számláján láthatja az összeget. Aki 20 millió forintnál többet utalna a kincstárba, az viszont az úgynevezett napközbeni elszámolási rendszerbe kerül be. A kiutalások szintén a GIRO Zrt. által üzemeltetett, napközbeni többszöri elszámolási rendszerben (IG2) érkeznek meg, hétköznaponként 10 ciklusban óránként mennek át, éjszaka és hétvégén viszont várakoznak a tranzakciók.