Miért kerülhet többe egy második autó kötelező biztosítása?
Miért kerülhet többe egy második autó kötelező biztosítása?
A kötelező biztosítás szabályai viszonylag egyértelműek. Ha vásárolunk egy autót, az általunk okozott károk fedezésére kötelező biztosítást kell kötni. Annak függvényében, hogy a múltban okoztunk-e kárt, balesetet, illetve hány éve vezetünk balesetmentesen, a kgfb biztosítás díja alacsonyabb vagy magasabb lehet.
Második autó
Ha veszünk egy második autót és az elsőt nem adjuk el, akkor az új autóra megkötött kötelező biztosítás alaphelyzetből indul, azaz A00 lesz. Függetlenül attól, hogy a másik autó milyen besorolású. Az tehát nem működik, hogy a második autó ugyanazt a besorolást kapja meg, mint az első.
A szabályozás abból indul ki, hogy egyszerre egy autót használunk, márpedig a kedvező (vagy éppen kedvezőtlen) besorolás is egy autóra lehet csak érvényes. Ez akkor sem vihető át, ha párhuzamosan használjuk a két autót.
Ha mi vagyunk mindkét autó üzembentartója, akkor a régi autón lesz a bónusz, az új pedig az A00-ról indul. Ez alól nem lehet kitérni semmilyen módon, akkor sem, ha a régi autót már nem is használjuk.
Illeték
Ha azt szeretnénk, hogy az új autó kapja meg a kedvező besorolást, akkor a régi autó üzemeltetési jogáról le kell mondanunk. Ha nem akarjuk eladni a járművet, akkor megoldás lehet, ha egy közeli hozzátartozó veszi át az üzemeltetési feladatokat. Ennek költsége 6000 forint, ennyi ugyanis a forgalmi engedély kiállításának díja. Egyéb költséggel nem kell számolni, ugyanis, ha az új üzembentartó közeli hozzátartozó, akkor nem kell illetéket fizetni.
Egyéb esetben az üzemeltetési jog átadásának illetéke a gépjármű vagyonszerzési illetékének 50 százaléka, ha eladja az üzembentartási jogot a tulajdonos, akkor 25 százaléka. Az illeték mértéke függ az autó korától és teljesítményétől - minél újabb és minél nagyobb a teljesítménye, annál magasabb az illeték. Egy ötéves, 60 lóerős autó esetében az illeték például 12100 forint, ennek a felét kell kifizetni, ami 6050 forint - ha eladjuk az üzemeltetési jogot, akkor pedig 3025 forintot. Plusz költség még az új forgalmi díja, ami 6000 forint.
Az új szerződő tekintetében a bonus-malus besorolás a következők szerint alakul. Ha a közeli hozzátartozónk nem volt az elmúlt két évben gépjármű üzemeltetője, akkor A00-ról indul, ha viszont volt, akkor az ott szerzett bonus-malus besorolást viszi tovább.
Összegezve
A kötelező biztosítás alapvetően emberhez és nem autóhoz, ezen belül is az üzemeltetőhöz és nem a tulajdonoshoz kapcsolódik. Ez azt jelenti, hogy ha eladjuk, elajándékozzuk az autót, fontos felmondani a kötelező biztosítást is ahhoz, hogy a megszerzett bónuszokat tovább tudjuk vinni.
Ezen elvből kiindulva alaposan végig kell gondolni a második családi autó üzemben tartását is. Ha mindkettőnek mi vagyunk az üzemeltetője, az új autó A00-ról tud csak indulni - igaz, az évek során szép lassan javulhat a besorolás. Ha a régi autót megkapja a gyerek, akkor mi tovább tudjuk vinni a bónuszunkat az újra, de a gyerek csak A00-val indulhat. Ha a házastársunk lesz a régi autó üzemeltetője, aki legfeljebb két évig volt saját autó nélkül, a korábban megszerzett besorolását viszi tovább. Az üzembentartás átíratása pedig 6000 forintba kerül.