Revolut: miért, milyen okokból zárolják a számlát?
Revolut: miért, milyen okokból zárolják a számlát?
A Revolut világszerte egyre népszerűbb határokon átnyúló ingyenes számla és kártya szolgáltatásával. A pénzügyi folyamatokat felügyelő eljárásokban azonban van még hova fejlődnie, ugyanis a nagyszámú ügyfélkapcsolat miatt a cég mesterséges intelligencia alapú eljárásokat alkalmaz, ami meglehetősen sok problémát okoz. Megnéztük, mit érdemes tenni akkor, ha zárolják a Revolut fiókodat.
A Magyar Nemzeti Bank 2020. február végén kiadott közleményében leszögezi, “az MNB azonnali vészhelyzet esetén csak akkor hozhat arányos ideiglenes intézkedést egy határon átnyúló fintech szolgáltatóval szemben, ha az az ügyfeleik kollektív érdekét súlyosan sértve szegné meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt”. Ebből az olvasható ki, hogy a jegybanknak korlátozott ellenőrzési és nyomásgyakorlási joga van a nemzetközi fintech cégekre, így a Revolut szolgáltatást biztosító társaságra is.
Nem biztosítja az OBA - lehet ebből gond?
Jó, ha tudjuk, ezen fintech cégek ügyfélszámláin lévő pénzekre nem terjed ki az Országos Betétbiztosítási Alap (vagy bármilyen egyéb magyarországi garanciaalap) védelme. Az elektronikuspénz-kibocsátó és pénzforgalmi intézmények nem tagjai a saját anyaországuk szerint betétgarancia rendszernek sem.
Az ügyfélpénzek visszafizetése ennélfogva kizárólag a Revolut szabályszerű működésén múlik, azt tehát nem harmadik fél biztosítja. Ezzel együtt uniós előírás számukra, hogy az ügyfélpénzekkel nem rendelkezhetnek sajátjukként, azt hitelintézetek letéti számláin vagy alacsony kockázatú eszközökben kell tartaniuk, illetve akár garanciával, kezesi biztosítással fedezniük – áll a jegybank közleményben.
Befagyasztott Revolut számlák
A fintech startup cég ügyfeleknek szóló blogjában már mintegy két évvel ezelőtt is írt a számlák befagyasztásáról. Elsősorban persze szabadkoztak, hiszen a befagyasztások okait elsősorban a pénzmosás elleni védekezés, a gyanús tranzakciók ellenőrzésére fogták, ami persze elsődlegesen igaz is lehet. A probléma az, hogy az ellenőrizni kívánt utalási tételeket és az ezzel összefüggésbe hozható ügyfeleket elsősorban a mesterséges intelligenciára épülő szoftverekkel monitorozzák. Ezt követően végzik el a manuális ellenőrzést “hús-vér” munkatársak.
Mi ilyenkor az eljárás?
A Revolut folyamatosan átvizsgálja a tranzakciókat, és amint az automatizált rendszer talál egy gyanús tevékenységet, megjelöli, amíg egy engedélyeztetési ügyintéző átnézi, majd ellenőrzés után jóváhagyja. Ez azonban esetenként hosszabb időt, akár heteket is igénybe vehet. A Revolut szerint egyes ellenőrzések során sok külsős partnerrel kell egyeztetni, ami meghosszabbítja a jóváhagyási eljárást.
Hogyan lehet feloldani?
A cég azt javasolja az ügyfeleknek, hogy kövessék az applikáción vagy webes felületen megjelenő lépéseket, amely lehet a személyazonosságának ellenőrzése vagy pénzügyi információk megerősítése. Azaz ami kérést küldenek az ügyfél felé, azt hajtsák végre minél hamarabb.
Mint a legtöbb ügyfélszolgálat esetében, itt is további megoldásként javasolja a cég, hogy az ügyfél vegye fel velük a kapcsolatot az alkalmazáson belüli chat platformon, az ügye előrehaladásával kapcsolatban, és ilyenkor készüljön arra, hogy esetleg be kell majd küldeni a legutóbbi tranzakciók dokumentumait. A Revolut chat egyelőre csak angolul érhető el, és sokszor napokat kell várni a válaszra. Telefonon egyáltalán nem lehet őket hívni.
Mi az utolsó lehetőség?
A Magyar Nemzeti Bank állásfoglalása szerint amennyiben jogvitába kerül egy magyarországi ügyfél, közvetlenül az adott társasághoz fordulhat panaszával, a szerződésben rögzített nyelven, azaz a Revolut esetében angolul. Kérdés, hogy a chat-en elküldött üzenet hivatalos panasznak minősül-e.
Ha az ügyfél számára a társaság válasza vitatható, akkor 6 hónapon belül az annak székhelye szerinti vitarendezési fórumához fordulhat. Ez Nagy-Britanniában a Financial Ombudsman Services. Az ügyfélszámlával kapcsolatos tranzakciókkal kapcsolatos panasz a brit pénzügyi fogyasztóvédelmi felügyelethez, a Financial Conduct Authority-hez is beadható. A magyarországi lakó-/tartózkodási hellyel rendelkező ügyfelek emellett igénybe vehetik az európai pénzügyi vitarendezési fórum, a FIN-Net eljárását is, amely kapcsán az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület lát el koordinátor szerepet.