Online jövedelemigazolás: már a bank intézi helyettünk
Online jövedelemigazolás: már a bank intézi helyettünk
A hatályos jogszabályok alapján idén már online felhatalmazást is adhatunk a banknak, hogy helyettünk kérje le a keresetkimutatásunkat a NAV-tól. Ez hatalmas lépés az egyszerűbb hiteligénylési folyamatok felé - véli a Bank360.hu. A szakportál viszont úgy tapasztalta: adószakértő legyen a talpán, aki megtalálja a lehetőséget a weben.
A Bank360.hu szerint legyen szó bármilyen hitel felvételéről, a bankonak vizsgálniuk kell az igénylők jövedelmi helyzetét. A rendszeres bevételt a legtöbb banknál bankszámlakivonattal igazolhatják a meglévő ügyfelek, de a legtöbbször munkáltatói jövedelemigazolásra, keresetkimutatásra vagy egyéni vállalkozók esetén NAV-os jövedelemigazolásra van szükség.
Ez pedig adminisztrációs teher az igénylőknek. Az igazolást ki kell kérni, annak előállítására és beérkezésére várni kell. Ha megvan, sok esetben csak fizikailag, papír alapon tudjuk benyújtani a hiteles változatot a banknak. Ez a folyamat tehát idő és energiaigényes, ráadásul kapásból elvágja az online hiteligénylés lehetőségét.
Néhány napja azonban teljesen csendben hatalmasat fordult a világ ezen a fronton - fedezte fel a Bank360.hu. Tavaly novemberben jelent meg az a kormányrendelet, amely szerint a NAV-tól kikérhető lesz egy elektronikus kereseti kimutatás, a lehetőség pedig februártól adott. Ezt a kimutatást a bankok bizonyos, online is igényelhető hiteleknél teszik elérhetővé, vagyis a laptop mellől koordinálni tudjuk a teljes igénylési folyamatot, semmit sem kell kinyomtatni, bevinni, aláírni.
Az elektronikus keresetkimutatást a NAV a KHR-rendszeren teszi elérhetővé, ahonnan a megjelölt bank adott ideig lekérdezheti az adatokat. Az információ hiteles, akár a kinyomtatott igazolás. Az igazolás majdnem naprakész, ami azt jelenti, hogy a lekérdezéskor a két hónappal korábbi állapotot mutatja. Ez némi kockázatot jelenthet a bankok számára, hiszen nem látnak rá a pillanatnyi állapotra - a munkáltató biztosan nem állít ki igazolást, ha az alkalmazott például a felmondását tölti. Ugyanakkor a bankok dönthetnek úgy, hogy vállalják ezt a kockázatot.
Alig lehet elérni
A szolgáltatás már elérhető, ám egyelőre nem reklámozzák. A bankok egyelőre megjelentették az elektronikus keresetkimutatást a részletes tájékoztatókban mint lehetőséget, de külön nem emelik ki, nem hirdetik.
Frissítés! A NAV honlapján február 19-én jelent meg az online keresetkimutatással kapcsolatos tájékoztató.
A dokumentációt az eBEV portálon keresztül lehet lekérdezni a Szolgáltatások / Keresetkimutatás lekérdezés menüpontban, így nincs szükség a nyomtatványkitöltő alkalmazásra sem.
Mindenesetre ha ezt megtaláltuk, maga a kérelem lekérdezése egyszerű. Az elküldés után meg kell várni a jóváhagyást, ez a Bank360 tesztjében pár óra alatt történt meg. A nyomtatvány tovább lehet küldeni az Ügyfélkapun választott banknak úgy, hogy ki kell jelölni, melyik hitelnyújtó férhet hozzá az adathoz. Ez után az adat elmegy a BISZ-hez, ahonnan a választott hitelnyújtó lekérdezheti az adatot. A lista szerint egyelőre a választható bankok a CIB Bank Zrt., a COFIDIS Magyarországi Fióktelep és a K&H Bank Zrt. Ahogy a bankok listája bővül, frissítjük az információt.