Nőtt a motorok és a buszok kgfb-díja, de mennyi most a casco?
Nőtt a motorok és a buszok kgfb-díja, de mennyi most a casco?
A személygépkocsikhoz képest alacsonyabb volt az árváltozás 2020. negyedik negyedévében az egyéb járműkategóriákban. Ha nem vagyunk elégedettek a díjakkal, érdemes lehet új biztosítás után nézni.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Magyar Nemzeti Bank kötelező felelősségbiztosítás árindexet készített, amelyet idén februártól rendszeresen frissít. Ebből nem csak az derült ki, hogy a személygépjárművek átlagos biztosítási díja 2020 negyedik negyedévében 44 523 forint volt.
Azok számára is tartogat információt az árindex, akik motorkerékpárt, segédmotoros kerékpárt, taxit, teherautót vagy buszt vezetnek.
- Motoroknál a növekedés 5 százalékos volt, az országos átlag 12 165 forint volt.
- Segédmotoros kerékpároknál 4 százalék volt az áremelkedés, az átlagdíj pedig 4 563 forint volt,
- teherautóknál pedig egy százalékkal nőtt az átlagdíj, ami 79 684 forint volt.
- 10-42 fő között szállító buszoknál négy százalék volt az áremelkedés, ami 259 537 forintos átlagdíjat jelent.
- Taxiknál 5 százalékkal nőtt az átlagdíj, ez 146 444 forintos átlagnak felel meg.
Ha a fentiekhez képest a mi járművünknek kiugróan magas a biztosítási díja, érdemes utánajárni, hogyan szüntethetjük meg az aktuális kgfb-t és köthetünk újat.
Cascoval nagyobb a biztonság
Legyen szó motorról vagy buszról, a kötelező biztosítás csak abban az esetben jelent fedezetet, ha mi okozunk balesetet, vagy ha egy másik biztosított közlekedő a vétkes a károkozásban. Ha valamilyen elemi kár, lopás, rongálás miatt lesz baj, saját zsebből kell fizetnünk a javítást.
Ilyen helyzetben segíthet a casco, amit nem csak személyautóra köthetünk, viszont érdemes tudni, hogy vannak kivételek: nem köthető például, ha a jármű quad, segédmotoros kerékpár, egyedi építésű motorkerékpár, vagy verseny céljára kialakított motor, crossmotor.
A tarifa természetesen a jármű tulajdonságaitól és annak korától, sérülési múltjától is függ, továbbá attól, ha taxiként használjuk.
A díjszabást az is meghatározza, hogy mekkora önrészt vállalunk kár esetén, azaz mennyit fogunk mi kifizetni a felmerülő költségekből egy baleset vagy egyéb kár esetén.
Példakalkulációnkban 649 köbcentis lökettérfogatú, 2017-ben gyártott motor cascoját vizsgáltuk: az alapvető kockázati elemekre nagyjából 80 000 forint körüli éves casco-díjjal számolhatunk (természetesen típustól függően), de faraghatunk a költségekből, ha a kötelezőt és a cascot is egy biztosítónál kötjük vagy egyéb szolgáltatásokat is igénybe veszünk. Ekkora díjért cserébe töréskár és elemi károk elleni védelmet kaphatunk.
A példakalkulációt egy használt, 2010-es Volkswagen Caddy-n is elvégeztük: itt 124 000 forintos cascoval számolhatunk.
Érdemes természetesen a casco esetében is megversenyeztetni a biztosítók ajánlatait, hiszen éves szinten több tízezer forintot is spórolhatunk egy jobb ajánlattal.