Lassan fizető ügyfelek: mit tehet a cégvezető?
Lassan fizető ügyfelek: mit tehet a cégvezető?
A cégvezetők számára a cash-flow management az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat. A lassan fizető ügyfelek miatt előálló pénzhiány akár a napi működési költségek finanszírozásában is gondot okozhat, ami lassítja a folyamatokat, vagy akár arra sarkallja őket, hogy külső finanszírozási segítséget kérjenek.
Fontos szem előtt tartanunk, hogy a cash-flow-t érintő kihívások nem feltétlenül az ügyvezető vagy pénzügyi vezető hibájából keletkeznek. A kintlévőségek összegének kritikus szintre emelkedése, az elvégzett munka utáni hosszú fizetési határidők azonban nem elkerülhetetlen velejárói az üzletnek. Létezik megoldás a lassan fizető ügyfelek miatt kialakuló helyzetre, ráadásul nem is bonyolult!
Nem ritka a lassan fizető ügyfél
Könnyen gondolhatja a problémával szembesülő cégvezető, hogy csak ő szembesül lassan fizető ügyféllel – pedig fontos tudunk, hogy ez a jelenség nem egyedülálló, a legtöbb vállalkozás ügyfélkörében előfordul ilyen.
A legtöbb iparágban átlagosnak számít a 30 napos fizetési határidőre kiállított számla, de nem ritka az ennél hosszabb fizetési határidő sem – sőt, bizonyos szektorokban akár 120-180 nap is lehetséges. Azonban minél többet kell várni a teljesítéstől számítva a termék vagy szolgáltatás árának megérkezésére, annál komolyan kihívásokat jelent a lassan fizető ügyfél miatt létrejövő kintlévőség a cég életében.
Hogyan kezeljük a lassan fizető ügyfelek okozta kihívásokat?
A kis- és középvállalkozások vezetői tudják a legjobban, mennyi nyűggel és adminisztrációval jár a hosszú lejáratú számlák nyilvántartása, ráadásul az ő esetükben a legnagyobb a kockázat is, hiszen miközben türelmesen várnak a már teljesített megrendelés után esedékes bevételre a lassan fizető ügyfelektől, nekik is számlákat kell fizetniük, és minden valószínűséggel kevesebb tartalékkal rendelkeznek, mint például egy multinacionális cég.
Nem árulunk el titkot, két lehetőség van:
- ideális esetben a vevőket meg tudjuk győzni a minél rövidebb fizetési határidők vállalásáról, vagy
- áthidaló finanszírozási megoldás bevonására van szükség, ami biztosítja, hogy a cash-flow pozitív tartományban maradjon addig is, amíg a vevő utal.
Nem véletlenül neveztük az első megoldást “ideális esetnek”, de sajnos tisztában kell lenni azzal, hogy ez sokszor nem elérhető. Az is előfordulhat, hogy a megrendelő azt a beszállítót részesíti előnyben, amelyik rugalmasabb fizetési feltételeket tud biztosítani. Minél nagyobb egy megrendelő és minél magasabb összegűek a számlák, annál valószínűbb, hogy ezt a gazdasági erőt érvényesíteni kívánja, és akár céges szabályokra is hivatkozva ragaszkodik a hosszú fizetési határidőhöz.
Áthidaló megoldás: faktorálás
Ha az ügyfelek szintjén mindent végig gondoltunk és megpróbáltuk rendezni a fizetési határidők kérdését, de nem született megnyugtató megoldás, érdemes külső segítségben gondolkozni.
A legtöbben elsőként valamilyen hitel felvételére gondolnak, azonban ennek igénylése időigényes, rendkívül sok adminisztrációval jár, és a vállalkozás pénzügyi helyzetétől függ. Hitel helyett érdemes egy, a nemzetközi pénzügyi világban már nagyon hosszú ideje jól működő, és itthon is egyre népszerűbb finanszírozási formát választani, ami nem más, mint a faktoring.
Mi a faktoring?
A számla faktorálás lényege, hogy az élő kintlévőségeinket eladjuk egy ezzel foglalkozó faktoring cégnek, akik a számlák bruttó értékének jellemzően 90%-át azonnal át is utalják cégünk számlájára. A fennmaradó 10%-kal pedig akkor számolnak el, ha a vevő fizetett. Ekkor kerül levonásra a faktorálás díja, ezt követően pedig a fennmaradó összeget is átutalják a számlánkra.
Miért olyan kedvező ez a megoldás? A faktoring a hitelfelvételhez képest számos előnnyel rendelkezik, de legfőképpen azért hasznos, mert így a cégünk azonnal hozzájut a már teljesített megrendelés értékének nagy részéhez, amit szabadon felhasználhat például a működési költségeinek fedezésére, üzletfejlesztésre, vagy újabb megrendelések teljesítésének finanszírozására. Mindezt anélkül teheti, hogy hosszan elköteleződik, mint egy hitelnél, vagy kivárná a vevő által szabott hosszú fizetési határidőt.
Miért fontos a lassan fizető ügyfelek kezelése?
Egy vállalkozás vezetője felel cége működéséért és alkalmazottai anyagi biztonságáért. A „finom rábeszélés” és a „reménykedés” nem jelent hosszú távú megoldást, ha a lassan fizető ügyfelek miatt veszélybe kerül a cég pénzügyi stabilitása.
Fontos tehát minden lehetséges megoldást megvizsgálni ilyen esetekben, és szükség esetén külső partner – egy faktoring cég – bevonásával csökkenteni a kockázatot. A Magnet Faktor minden vállalkozásnak személyre szabott feltételeket biztosít, melyek segítenek a cég sikerre vitelében. Szakembereik 1 munkanapon belül felveszik veled a kapcsolatot, eléd tárják a lehetőségeket, és a szerződéskötést követően hatékony segítséget nyújtanak a lassan fizető ügyfelek miatt kialakuló likviditási nehézségek leküzdésében.