Késő kifizetések

Lassan fizető ügyfelek: mit tehet a cégvezető?

Késő kifizetések

Lassan fizető ügyfelek: mit tehet a cégvezető?

Magnet Faktor tartalom
2021-10-14 Frissítve: 2022-03-01
2021-10-14 Frissítve: 2022-03-01
16562536

A cégvezetők számára a cash-flow management az egyik legnagyobb kihívást jelentő feladat. A lassan fizető ügyfelek miatt előálló pénzhiány akár a napi működési költségek finanszírozásában is gondot okozhat, ami lassítja a folyamatokat, vagy akár arra sarkallja őket, hogy külső finanszírozási segítséget kérjenek. 

 

Fontos szem előtt tartanunk, hogy a cash-flow-t érintő kihívások nem feltétlenül az ügyvezető vagy pénzügyi vezető hibájából keletkeznek. A kintlévőségek összegének kritikus szintre emelkedése, az elvégzett munka utáni hosszú fizetési határidők azonban nem elkerülhetetlen velejárói az üzletnek. Létezik megoldás a lassan fizető ügyfelek miatt kialakuló helyzetre, ráadásul nem is bonyolult! 

 

Nem ritka a lassan fizető ügyfél

Könnyen gondolhatja a problémával szembesülő cégvezető, hogy csak ő szembesül lassan fizető ügyféllel – pedig fontos tudunk, hogy ez a jelenség nem egyedülálló, a legtöbb vállalkozás ügyfélkörében előfordul ilyen. 

 

A legtöbb iparágban átlagosnak számít a 30 napos fizetési határidőre kiállított számla, de nem ritka az ennél hosszabb fizetési határidő sem – sőt, bizonyos szektorokban akár 120-180 nap is lehetséges. Azonban minél többet kell várni a teljesítéstől számítva a termék vagy szolgáltatás árának megérkezésére, annál komolyan kihívásokat jelent a lassan fizető ügyfél miatt létrejövő kintlévőség a cég életében. 

 

Hogyan kezeljük a lassan fizető ügyfelek okozta kihívásokat? 

kis- és középvállalkozások vezetői tudják a legjobban, mennyi nyűggel és adminisztrációval jár a hosszú lejáratú számlák nyilvántartása, ráadásul az ő esetükben a legnagyobb a kockázat is, hiszen miközben türelmesen várnak a már teljesített megrendelés után esedékes bevételre a lassan fizető ügyfelektől, nekik is számlákat kell fizetniük, és minden valószínűséggel kevesebb tartalékkal rendelkeznek, mint például egy multinacionális cég. 

 

Nem árulunk el titkot, két lehetőség van: 

  • ideális esetben a vevőket meg tudjuk győzni a minél rövidebb fizetési határidők vállalásáról, vagy 
  • áthidaló finanszírozási megoldás bevonására van szükség, ami biztosítja, hogy a cash-flow pozitív tartományban maradjon addig is, amíg a vevő utal. 

 

Nem véletlenül neveztük az első megoldást “ideális esetnek”, de sajnos tisztában kell lenni azzal, hogy ez sokszor nem elérhető. Az is előfordulhat, hogy a megrendelő azt a beszállítót részesíti előnyben, amelyik rugalmasabb fizetési feltételeket tud biztosítani. Minél nagyobb egy megrendelő és minél magasabb összegűek a számlák, annál valószínűbb, hogy ezt a gazdasági erőt érvényesíteni kívánja, és akár céges szabályokra is hivatkozva ragaszkodik a hosszú fizetési határidőhöz. 

 

Áthidaló megoldás: faktorálás 

Ha az ügyfelek szintjén mindent végig gondoltunk és megpróbáltuk rendezni a fizetési határidők kérdését, de nem született megnyugtató megoldás, érdemes külső segítségben gondolkozni. 

 

A legtöbben elsőként valamilyen hitel felvételére gondolnak, azonban ennek igénylése időigényes, rendkívül sok adminisztrációval jár, és a vállalkozás pénzügyi helyzetétől függ. Hitel helyett érdemes egy, a nemzetközi pénzügyi világban már nagyon hosszú ideje jól működő, és itthon is egyre népszerűbb finanszírozási formát választani, ami nem más, mint a faktoring. 

 

Mi a faktoring? 

A számla faktorálás lényege, hogy az élő kintlévőségeinket eladjuk egy ezzel foglalkozó faktoring cégnek, akik a számlák bruttó értékének jellemzően 90%-át azonnal át is utalják cégünk számlájára. A fennmaradó 10%-kal pedig akkor számolnak el, ha a vevő fizetett. Ekkor kerül levonásra a faktorálás díja, ezt követően pedig a fennmaradó összeget is átutalják a számlánkra. 

Miért olyan kedvező ez a megoldás? A faktoring a hitelfelvételhez képest számos előnnyel rendelkezik, de legfőképpen azért hasznos, mert így a cégünk azonnal hozzájut a már teljesített megrendelés értékének nagy részéhez, amit szabadon felhasználhat például a működési költségeinek fedezésére, üzletfejlesztésre, vagy újabb megrendelések teljesítésének finanszírozására. Mindezt anélkül teheti, hogy hosszan elköteleződik, mint egy hitelnél, vagy kivárná a vevő által szabott hosszú fizetési határidőt. 

 

Miért fontos a lassan fizető ügyfelek kezelése? 

Egy vállalkozás vezetője felel cége működéséért és alkalmazottai anyagi biztonságáért. A „finom rábeszélés” és a „reménykedés” nem jelent hosszú távú megoldást, ha a lassan fizető ügyfelek miatt veszélybe kerül a cég pénzügyi stabilitása. 

Fontos tehát minden lehetséges megoldást megvizsgálni ilyen esetekben, és szükség esetén külső partner – egy faktoring cég – bevonásával csökkenteni a kockázatot. A Magnet Faktor minden vállalkozásnak személyre szabott feltételeket biztosít, melyek segítenek a cég sikerre vitelében. Szakembereik 1 munkanapon belül felveszik veled a kapcsolatot, eléd tárják a lehetőségeket, és a szerződéskötést követően hatékony segítséget nyújtanak a lassan fizető ügyfelek miatt kialakuló likviditási nehézségek leküzdésében. 

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!