Használtan vagy nagycsaládos kedvezménnyel olcsóbb-e a hétszemélyes autó?
Használtan vagy nagycsaládos kedvezménnyel olcsóbb-e a hétszemélyes autó?
A nagycsaládosok kedvezménye révén jelentősen, akár 2,5 millió forinttal olcsóbban juthatunk új, hétszemélyes autóhoz. A legolcsóbb modell, a Dacia Lodgy így akár 2,1 millió forintért, azaz féláron a miénk lehet. Persze ha nagyot szeretnénk álmodni, akár 25 millió forintért is vehetünk hétszemélyes hibridet, de a realitások talaján maradva egy hétszemélyes autó alapára a 2,5 milliós kedvezménnyel együtt is 5-6 millió forint körül mozog.
Hitelből is fizethető
Egy ötmilliós autót egy család akár személyi kölcsönből is megvehet, még önrészt sem kell összegyűjteni. A legolcsóbb ajánlatokat számba véve öt évre havi 98 ezer forintos törlesztővel lehet számolni, így a visszafizetendő összeg 5,9 millió forint lesz. Hat évre 84 ezer forint törlesztő és 6 millió forint visszafizetendő jön össze, hét év alatt pedig 74 ezer forint törlesztő mellett 6,24 millió forintot kell visszafizetni. Érdemes kiszámolni a lízingajánlatokat is, bár hétszemélyes autókra elég szűk lesz a kínálat.
A várakozások szerint több tízezer család veheti igénybe a nagycsaládos kedvezményt, jó részük biztosan már eleve rendelkezett autóval, akár hétszemélyessel is. Ezeket a kocsikat pedig eladták, illetve el fogják adni, aminek az lehet a következménye, hogy a használt autók piacán hirtelen túlkínálat alakul ki hétszemélyesekből. Vagyis vevő oldalon nagyon jó alkupozíció alakítható ki.
Mennyivel olcsóbbak a használtak?
Ha pedig ez a helyzet, akkor a használt autók jóval olcsóbbak lesznek, így összességében jobban megéri egy megkímélt használtat venni, mint egy nagycsaládos kedvezménnyel megtámogatott új modellt. Már azért is, mert a nagycsaládos kedvezményhez cascót is kell kötni, a használt autóknál pedig ez nem kötelező. De valóban jobban megéri használt autót venni?
Megnéztük, mennyiért lehet hozzájutni újonnan, kedvezménnyel a hétszemélyes autókhoz, és ugyanezek a típusok mennyiért vehetők meg a használtautó-piacon - nem néztük meg valamennyi modellt. Az új autóknál alapfelszereltséget néztünk, a használtaknál pedig ötéves vagy annál fiatalabb modelleket kerestünk, lehetőség szerint 150-200 ezer kilométer futás alatt. A használtakban extra tartozékok is lehetnek, ezt azonban az átláthatóság kedvéért figyelmen kívül hagytuk. Az eredmény nem egyértelmű.
Sokkal jobb döntés az új autó
Az olcsóbb modellek esetében a támogatás akkora részt tesz ki az autó árából, hogy nem tud versenyképes lenni a használt autó. Egy alap Dacia Lodgy 4,2 millió forintos alapárának felét lehet megnyerni a támogatás révén, a használt autók között pedig 2 millió forintért találtuk a legolcsóbb Lodgyt, egy 2014-es, 150 ezer kilométert futott darabot. Vagyis gyakorlatilag ugyanannyiba kerül az új támogatással, mint a használt, nem is kérdés, melyiket éri meg megvenni. Még úgy is az új modell a nyerő, ha a klímán kívül semmilyen extra széria nincs benne.
Hasonló a helyzet a Fiat Doblo esetében is. Újonnan az alapmodell ára 4,8 millió forint, egy használt, 2016-os évjáratú, 75 ezer kilométert futott autót 3,5 millió forintért kínálnak, vagyis 1,3 millió forinttal olcsóbban. A nagycsaládos támogatással viszont 2,4 millió forintért is a miénk lehet egy új darab.
Mérlegelés tárgya
Határeset volt a Renault Grand Scenic. Az alapmodell 6,4 millió forint, az általunk választott használt verziót pedig 3,4 millió forintért hirdették meg - 2016-os modell 105 ezer futott kilométerrel. A nagycsaládos kedvezmény mellett az új modell ára 3,9 millió forint, vagyis elvileg 500 ezer forinttal beljebb vagyunk a használt modellel. Itt azonban el kell dönteni, mi a fontosabb: spórolni 500 ezer forintot vagy új autót venni. Ez esetben a használt modellbe épített extrák is számíthatnak, hiszen ha ezeket szeretnénk berakatni az újba is, az árkülönbség jelentősen nőni fog.
Nagyobbat lehet nyerni egy Ford Galaxival. Az új, alapmodell ára 8,8 millió forint, az általunk választott használt darabért pedig 4 milliót kértek - 2014-es modell, 156 ezer kilométerrel. A nagycsaládos kedvezmény mellett is 6,3 millió forint az új autó ára, amelyben ráadásul nincsenek extrák. A 156 ezer futott kilométer ugyanakkor meglehetősen sok, vagyis kérdéses lehet az autó állapota.
Ha nem nagy a kínálat
Sokat számít az is, hogy a használtautó-piacon mennyire elterjedt egy-egy modell. A Galaxival szemben ugyanis a Ford S-Max modelljéből sokkal kevesebbet találtunk, így jobb híján egy 2016-os, 160 ezer kilométert futott modellt vetettünk össze egy újjal. A új autó ára 8,1 millió forint, kedvezménnyel 5,6, a használtat pedig 5,8 millió forintért kínálták.
Még ekkora árkülönbséget sem találtunk a Honda CRV esetében.
A SUV hétszemélyes modellje újonnan 11 millió forint, vagyis kedvezménnyel 8,5 millió forintért lehet megvenni extrák nélkül. A használt autók között ugyanakkor alig akadt hétszemélyes CRV, egy 2018-as modellt találtunk, mindösszesen 10 ezer futott kilométerrel 10 millió forintért. Ha az új autónkba szeretnénk több mint 1,5 millió forintért extrákat is pakolni, érdemes lehet megfontolni a szinte új modell választását, de más esetben nem nagyon érződik az árelőny a használt autó esetében. Ha több hasonló autó lenne a piacon, valószínűleg lehetne találni régebbi, többet futott modelleket is, így azonban nem sokat lehet spórolni.
Aranybánya használt luxus
Nem úgy az Alhambrával. A Seat hétszemélyes modellje újonnan 12,3 millió forint, ezt 9,8 millióra lehet letornázni a nagycsaládos kedvezménnyel. A használt autók között ugyanakkor nagyon sok Alhambra van. A legolcsóbb ötévesnél fiatalabb darab 4 millió forint, de az több mint 200 ezer kilométert futott, ezért helyette egy 2014-es, mindössze 57 ezer kilométert futott modellt választottunk összehasonlítás gyanánt: ez 5,3 millió forint. Vagyis ezt az autót még támogatással sem igen éri meg újonnan megvásárolni. A használt autó majdnem feleannyiba kerül, mint az új.
Jól jár a patchwork-család
Összességében típusfüggő, melyik modellnél olcsóbb használtan és melyik újonnan, figyelembe véve a nagycsaládos kedvezményt. Az úgynevezett patchwork-családoknál előfordulhat, hogy az előző és az új házasságból született gyerekeket nem lehet egyben számítani, mert máshol élnek. Azt is látni kell azonban, hogy azoknak a családoknak, akik valamiért nem tudják igénybe venni a nagycsaládos kedvezményt, nagyon is érdemes körülnézniük a használt autók és a piacon elérhető autóhitelek között. Ha több autó is szóba jöhet, érdemes több kalkulációt is elvégezni, mert a különböző relációkra nem feltétlenül ugyanaz a bank kínálja a legkedvezőbb ajánlatot: kis összegű kölcsönnél a CIB Bank vagy UniCredit Bank hitele lehet a befutó, az Erste Banknál viszont a magasabb összegű személyi kölcsönöknél találjuk meg a kedvező ajánlatokat.
Ugyanis a kedvezmény hatására lejjebb ment a hétszemélyes használt autók ára, ők legalább ezzel nyertek valamennyit. Ez azért inkább a drágább típusoknál fordulhat elő, tipikusan a Galaxinál, a Grand Scenicnél és az Alhambránál, de akár a középkategóriában is megtalálható a kompromisszum.