Földhivatali online ügyintézés
Földhivatali online ügyintézés
Mi a TakarNet?
A TakarNet egy online adatbázis, amit regisztrált külső felhasználók vehetnek igénybe. Ilyen felhasználó lehet egy bank, ügyvédi iroda, önkormányzat, akik ezen keresztül hozzáférhetnek a földhivatali dokumentumokhoz.
Magánszemélyként ehhez nagyon hasonló felületen keresztül kérhetjük le saját magunk a tulajdoni lapunkat. Ha ingatlannal kapcsolatos ügyeinkhez szükségünk van tulajdoni lapra, de nem szeretnénk a járási hivatalba menni miatta, akkor a legegyszerűbb az Ügyfélkapun keresztüli online igénylés.
Mire jó a tulajdoni lap?
A tulajdoni lapon az ingatlan-nyilvántartás jogi feladataihoz szükséges adatok szerepelnek. Ezt az iratot veszik figyelembe az ingatlannal kapcsolatos ügyeknél, legyen az egy adásvétel, öröklés vagy éppen egy jelzálogfedezetű hitel igénylése.
Ha ingatlant vásárolnánk, akkor hasznos lehet, hogy az adásvétel előtt megnézzük, hogy van-e az ingatlanon olyan teher, amiről esetleg az eladó nem tett említést. Illetve meg tudjuk nézni, pontosan kik a tulajdonosai és haszonélvezői az ingatlannak.
Tulajdoni lap lekérése online
Ilyenkor nincs más dolgunk, mint bejelentkezni az ügyfélkapus azonosítónkkal, ahol a Földhivatali-nyilvántartás menüponton belül elkezdhetjük a tulajdoni lapunk igénylését. Az igényléshez csupán a saját, illetve a lekérdezendő ingatlan adataira van szükség.
A Használom a szolgáltatást gombra kattintva átkerülünk a Földhivatal Online rendszerbe. A kezdő oldalon az alábbi menüpontok közül választhatunk:
-
Szolgáltatások indítása
-
Személyes adatok megadása
-
Hibabejelentések és válaszok
-
Felhasználói kézikönyv
Először fontos tisztázni, hogy milyen adatra van szükségünk. Tulajdoni lapot szeretnénk, vagy esetleg folyamatban lévő ügyeink állását akarjuk leellenőrizni?
Első lépés - személyes adatok megadása
A földhivatali ügyek intézése előtt nagyon fontos lépés az új felhasználók számára a személyes adatok rögzítése. Ezt a Személyes adatok megadása gombra kattintva tehetjük meg, amit a főoldalon találunk meg.
Itt meg kell adnunk a nevünket, születési adatainkat és a lakcímünket. A nyugta címét is megadhatjuk, ilyenkor a lekért tulajdoni lap díjához kapcsolódó számlát az itt megadott címre fogják kiállítani.
A Jóváhagyás gombra kattintva a rendszer elmenti ezeket az adatokat.
Tulajdoni lap lekérése
A lekérést a Szolgáltatások menüpont Ingatlan keresése gombra kattintva indíthatjuk el.
Itt szintén két lehetőséget ajánl fel a rendszer. Ha pontosan ismerjük az ingatlan helyrajzi számát, akkor a Keresés helyrajzi szám alapján menüpontot, ha bizonytalanok vagyunk, akkor a Keresés cím alapján menüpontot célszerű választani.
Keresés helyrajzi szám alapján
Ha a helyrajzi szám szerinti keresést választjuk, akkor az alábbi kereső jelenik meg képernyőn.
Az Adatszolgáltatást kérő adatai részben jelennek meg a saját személyes adataink, ezeket ebben a menüben már nem lehet módosítani. A Keresés helyrajzi szám szerint menüben kell megadni az ingatlan adatait:
-
Helység: Ez az a település, ahol a lekérdezni kívánt ingatlan található. Budapesti ingatlannál célszerű a kerület számát is megadni (Budapest XV., III, stb…)
-
Fekvés: Itt 3 lehetőség közül választhatunk - Belterület, Külterület vagy Zártkert. A belterület besorolás jelöli a közigazgatási terület beépítésre szánt, míg a külterület a közigazgatási területen kívül eső részét. A Zártkert minősítés ma már nincs használatban, de a korábban ilyen besorolású területeknél még valószínűleg ez szerepel a tulajdoni lapokon.
Ennél egyszerűbb a dolgunk ha a cím szerinti keresést választjuk. Itt ugyanis az ingatlan adatait - település, út, épületjel, házszám, stb. - kell megadnunk. Ha a megadott adatok alapján nem található meg a rendszerben az ingatlanunk, akkor érdemes a Speciális cím mezőbe beírni az ingatlanunk teljes címét - település, utca, házszám, emelet, ajtó formátumban.
A Lekérdezett dokumentumok menüből elérhetők azok a dokumentumok, amiket korábban kerestünk. Fontos, hogy az itt lévő dokumentumok maximum 10 hónapig érhetők el. Az innen letöltött dokumentumok viszont semmiképp sem tekinthetők hitelesnek, mivel nem a legfrissebb, hanem a lekéréskori adatokat tartalmazzák.
A szolgáltatás díja
A szolgáltatás használata általában díjköteles, de évente 2 alkalommal nem hiteles tulajdoni lap, illetve a tulajdoni lap első része ingyen letölthető. Egyéb esetekben a díjak megegyeznek a földhivatalban felszámított díjakkal:
- E-hiteles tulajdoni lap másolata (teljes vagy szemle): 3600 Ft.
- Nem hiteles tulajdoni lap másolata: 1000 Ft.
- Nem hitelesített térképmásolat: 2250 Ft.
Mi a különbség a szemle és a teljes másolat között?
A teljes másolat az ingatlannal kapcsolatos összes bejegyzést tartalmazza, tehát azok a bejegyzések is láthatók rajta, amelyek már korábban törölve lettek az ingatlanról (pl. korábbi tulajdonosok neve, kifizetésre került banki jelzálogjog, stb.) Ebben az esetben a bejegyzés mellett feltüntetik a törlés időpontját és a törlés tényét rögzítő ügyiratszámot.
A szemlében ezzel szemben csupán azok az adatok látszanak, melyek a lekéréskor fennállnak.
Van-e eltérés a hiteles és a nem hiteles tulajdoni lap tartalma között?
Ha személyesen, papír alapon igényeljük a tulajdoni lapot, akkor szemmel látható eltérés figyelhető meg a hiteles és a nem hiteles tulajdoni lapok között. A hiteles tulajdoni lapot ugyanis vízjeles biztonsági lapon, biztonsági vízjellel, címkével és pecséttel látják el, ezzel is igazolva, hogy az adott lapon szereplő adatok megegyeznek a rendszerben lévővel. Emiatt csak a hiteles tulajdoni lap tekinthető bizonyító erejűnek. Ami ettől eltér, azt nem tekintjük hitelesnek. Ennek bizonyító ereje nincs, csupán tájékoztatási célt szolgál. Ha hivatalos ügyben van szükség tulajdoni lapra (pl. egy adásvételnél) akkor biztosan hiteles tulajdoni lappal kell majd igazolnunk az ingatlanra vonatkozó adatokat.