Érdemes-e céges bankkártyát kérni?
Érdemes-e céges bankkártyát kérni?
A legfrissebb MNB-statisztikák szerint összesen 8,9 millió működő bankkártyát használnak a magyarok. Ezek java része lakossági kártya. Az üzleti kártyák száma ennek töredéke, 2020 második negyedévében 716 ezer volt forgalomban. Évek óta jóval nagyobb ütemben nő a vállalkozói kártyák száma, mint a lakosságiaké. Vagyis a magyarországi cégek egyre inkább rájönnek, hogy kártyát használni érdemes és kényelmes. De mikor érdemes a kártyaigénylés mellett dönteni? Ennek járt utána a Bank360.hu.
A készpénz drága
Azt gondolhatnánk, hogy a bankkártya vagy hitelkártya egy vállalkozás számra elsősorban státusszimbólum, vagyis a normális, mindennapi működéshez nem szükséges. Hiszen a legolcsóbb és legkényelmesebb megoldás úgyis az, hogy a kasszából kiveszik a szükséges összeget és kész.
Ez azonban sok esetben tévedés. A készpénzhasználat egyáltalán nem olcsó és nem is kényelmes. Természetesen sok múlik a vállalkozáson, annak működésén, szokásain, de alapvetően a készpénzzel bánni gondot jelent. A bevételt kezelni, szállítani kell, bankba kell járni, ott ki kell várni a sort, a készpénzes ügyleteket ezt követően le is kell könyvelni. Mennyivel egyszerűbb mindezt a fotelből intézni!
A helyzet feltérképezése
Nem árt alaposan végiggondolni, mi a legjobb a cégünknek, milyen számlát, és ahhoz milyen kártyákat célszerű választani. Mert a készpénzhez képest sokba kerülhet a kártya használata is, ha rosszul választunk. Az alábbiakat érdemes számításba venni.
Mérjük fel a cégünk jövedelmi helyzetét:. Milyen forrásból származnak a bevételek - utalás, kártyás vagy készpénzes fizetés -, milyen fajtájúak a kifizetések? Célszerű lehet ezeket összhangba hozni, azaz lehetőség szerint mind a bevételeket, mind a kiadásokat mentesíteni a készpénzes ügyletek alól.
A bankszámla kiválasztásához vizsgáljuk meg a pénzügyi szokásokat: havonta hány utalás, csoportos beszedési megbízás, készpénzfelvétel történik? Ezek alapján lehet eldönteni, melyik bank kínálja a számunkra legjobb számlacsomagot - az egyes ajánlatok összehasonlítására a Bank360.hu kalkulátorát célszerű használni, mert egyenként szinte lehetetlen összevetni az egyes banki ajánlatokat.
Ki kaphat kártyát?
A számla kiválasztása mellett el kell dönteni, kell-e bankkártya, és ha igen, akkor milyen. Szóba jöhet a bankkártya és a hitelkártya, elektronikus kártya vagy dombornyomott, fizikai vagy virtuális, főkártya és társkártya.
Első körben fontos, hogy a kártya névre szól akkor is, ha az céges. Vagyis azt az használhatja, akinek a neve a kártyán szerepel. Egy kis családi vállalkozás esetében ez nem okoz gondod, hiszen a tulajdonos jellemzően az ügyvezető, ő intézi a pénzügyeket. Más a helyzet, ha több alkalmazottja is van a cégnek. Ez esetben természetesen bármelyik alkalmazott kaphat kártyát - társkártyát.
Fizikai vagy virtuális
Ugyanakkor azt is mérlegelni kell, hogy a munkavállaló távozásával a kártyát meg kell szüntetni, és adott esetben az új munkatárs számára új kártyát kell gyártatni. Érdemes meggondolni, hogy a munkatársak fizikai vagy virtuális kártyát használjanak-e. Utóbbi esetében a virtuális kártyát adott összeggel fel lehet tölteni, majd ebből költhet a kártyatulajdonos.
A virtuális kártya mellett szólhat a sok internetes beszerzés és fizetés, a fizikai kártyához ugyanakkor számos extra szolgáltatás is járhat. Ilyen a kártyához kapcsolódó utasbiztosítás, az ingyenes belépés a repterek üzleti váróiba. Ez akkor jön jól, ha a munkatárs sokat utazik külföldre.
Betéti, hitel vagy Széchenyi
Hogy betéti vagy hitelkártyát választ-e a cég, az alapján érdemes eldönteni, hogy milyen a társaság likviditása. A betéti kártya a saját betét felhasználását teszi lehetővé, hitelkeret nem kapcsolódik hozzá automatikusan. A hitelkártya esetében egy a bank által meghatározott hitelkeret erejéig ad keretet a költésre. Ha például a bevételek időszakosan érkeznek, de a kiadások folyamatosak, jó megoldás lehet a hitelkártya. Fontos azonban, hogy a hitelkártya csak akkor éri meg, ha tartani tudja a cég a kamatmentesség előírásait.
Ha a vállalkozásnak szüksége van hitelkeretre, de nem szívesen kockáztatná a hitelkártyatartozásért felszámolt magas kamatokat, akár speciális terméket is választhat. Ez a Széchenyi Kártya. Ez alapvetően egy Széchenyi Folyószámlahitel, ahol a hitelkeretet kártyás költéssel is fel lehet használni. Ez kényelmes és könnyen nyomon követhető a hitel felhasználása.
A Széchényi Kártyát több bank is forgalmazza, bármelyiket választhatjuk, a kondíciók ugyanazok. Az éves kártyadíj minden esetben 4 ezer forint. Különbség az olyan, kártyához kapcsolódó extra szolgáltatásokban lehet, mint a tájékoztató SMS-ek díja. Ezeket döntés előtt érdemes összevetni.
Díjak
Az üzleti kártyák díja alapvetően magasabb, mint a lakossági kártyák díja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenképp sokat kell fizetni. Az elektronikus kártyák díja jóval kevesebb, mint a dombornyomottaké, és alapvetően ezek ugyanúgy használhatók. Dombornyomott kártyát akkor érdemes választani, ha sokat járunk külföldön, és ott sokat vásárolunk kártyával. Ugyanígy a bankok által ajánlott többféle kártyatípus közül azt érdemes választani, amelyiket a legjobban ki tudja használni a cég.
Készpénz nélkül
Hogy mit jelent a jó kihasználás, cégenként eltérő. Az azonban biztos, hogy a kártya alapvetően arra való, hogy mellőzzük a készpénzmozgást. Ez azt jelenti, hogy nem a legjobb döntés kizárólag készpénzfelvételre használni a kártyát. Egyrészt azért, mert a készpénz felvétele költséges - cégekre nem érvényes a havi kétszeri ingyenes tranzakció. Másrészt azért, mert ha csak erre használjuk a kártyát, akkor a többi funkció és előny egyszerűen nem érvényesülhet.
A céges kártya tehát kényelmes, gyors és megszabadít a készpénzes ügyintézés költségeitől és nyűgétől. Ezzel együtt alaposan meg kell fontolni, milyen típusú kártyát választunk és hányat. Ha pedig már megvan a kártya, célszerű úgy alakítani a költéseket, hogy lehetőség szerint a lehető legtöbbször használjuk a kártyát - akár fizikai, akár virtuális formában.