Családbarát CASCO
Családbarát CASCO
Családbarát kedvezményekkel várják a biztosítók a hétszemélyes autót vásárló ügyfeleket, bízva a takaréklángon működő casco biztosítási piac fellendülésében. Míg a kötelező biztosítás állománya több mint ötmillió, addig a cascóé mindössze 940 ezer, vagyis az autók csekély 18 százalékára kötnek külön biztosítást.
Rendelet útján támogatnak
A kormány által 2019 nyarán megalkotott rendelet szerint július elsejét követően a legalább három gyereket nevelő családok kedvezményesen vásárolhatnak hétszemélyes személyautót. A támogatás összege a bruttó ár 50 százaléka, de legfeljebb 2,5 millió forint, így akár már hárommillió forint alatt is hozzá lehet jutni egy hétszemélyes autóhoz.
A kormányrendelet nem tartalmaz semmilyen kitételt arról, hogy kell-e külön casco biztosítást kötni az autóra vagy sem. Ez azt jelenti, hogy nem nagyon várható más attitűd ebben a körben sem, mint a többi személyautó tulajdonos hozzáállása esetében. Vagyis valószínűleg csak a töredék fog casco biztosítást kötni.
Kötelező vs. CASCO
A kötelező biztosítást minden autóra meg kell kötni. Ilyenkor nem a saját autónkat biztosítjuk, hanem azt garantáljuk, hogy ha balesetet okozunk, a biztosítónk fog eljárni helyettünk és kifizeti a kárt. Ebből az is következik, hogy az autósok nem törekednek minél komplexebb biztosításokat kötni, hiszen annak nem ők, hanem a potenciális károsult lesz a haszonélvezője.
Ehhez képest a casco biztosítást mindenki magának köti törés, lopás és egyéb károkra. Vannak úgynevezett rész casco biztosítások is, ezeknél csak bizonyos esetekben fizet a biztosító, például lopás vagy totálkár esetén. A cascónál a biztosításkötéskor ki kell kötni, hogy az autós maga hány százalék önrészt vállal egy káresemény megtörténtekor, vagyis milyen arányban osztozik az autós és a biztosító a szerviz által meghatározott költségen. Ez legalább tíz százalék, de ha ennél magasabb önrészt vállal az autós, akkor a díj értelemszerűen alacsonyabb lesz.
Míg egy KGFB átlagos díja 50 ezer forint egy évre, addig a cascóé ennek majdnem duplája, a Mabisz adatai szerint 96 ezer forint az első negyedéves adatok szerint.
Kötelező is lehet a CASCO
A casco megkötése jellemzően önkéntes, de adott helyzetekben akár kötelező is lehet. Ha az autót lízingeli a leendő tulajdonos, akkor a lízingcég az esetek túlnyomó többségében előírja a casco biztosítás megkötését is. Emellett előírták a bankok is, ha autóhitelt vettek fel az ügyfelek - amikor még volt ilyen. Utóbbi már nincs, hiszen a személyi kölcsönök kamata annyira lecsökkent, hogy sok esetben egyszerűbb így finanszírozni a beszerzést. Nem jár semmilyen kötöttséggel, a hitel gyorsan megvan és a bank sem ír elő semmilyen extra követelményt.
Nem változtat ezen a gyakorlaton a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. A rendelet nem írja elő a casco biztosítás megkötését, csak annyit rögzít, hogy ha a családbarát minősítésű autó megvásárlásától számított három éven belül cascót kötnek az autóra, akkor az Államkincstárt társbiztosítottként kell feltüntetni a nyújtott kedvezmény és annak járulékai erejéig. Vagyis ha törik az autó és fizet a biztosító, a Kincstár is megkapja a kártalanítás arányosan rá eső részét időarányosan.
Osztozik a Kincstár és az autós
Alapesetben ha az autó ára ötmillió forint volt, ami után 2,5 millió autóvásárlási támogatást vett igénybe az autós, kár esetén az autós és a Kincstár 50-50 százalék arányban osztozik a kártalanítás összegén. Ha az autó ára 7,5 millió forint volt, akkor a Kincstár a 2,5 millió forint nyújtott támogatás után arányaiban csak a kártalanítási összeg harmadát kapja meg. Ha a káresemény a harmadik évben történik, a Kincstár már arányaiban kisebb összeget kap, hiszen három év alatt kivezetődik a casco kártalanításra jogosultak köréből a rendelet szerint.
A megkötött casco szerződésről a biztosító tájékoztatja a Kincstárt, és a szerződést is meg kell küldenie.
Családbarát kedvezmény
Bár erre semmi sem kötelezi a biztosítókat, többen is bevezettek családbarát kedvezményt. Ez azt jelenti, hogy a hétszemélyes autókra kötött cascónál akár 25 százalékos kedvezményt is ad a biztosító az ügyfélnek, ha a gyerek még nem múlt el 16 éves.
A kedvezmény mértéke függ a gyerekek korától. Összesen négy biztosító ad kedvezményt: a K&H, a Groupama, az Aegon és a KÖBE. A K&H és a Groupama egységesen 10, az Aegon 15 százalék kedvezményt ad a gyerekek után, a KÖBE 15 százalékot ad a 14 év alatti, és 25 százalékot a három év alatti gyerek után.
Nem árt tudni, hogy a biztosítók általában adnak kedvezményt, ha az ügyfél már rendelkezik náluk valamilyen biztosítással. Beszámíthatják az élő lakásbiztosítást, de a kötelező biztosítást is - akár a szóban forgó, akár egy másik autó kötelező biztosításról legyen szó. Ez azt jelenti, hogy érdemes összevetni a biztosítók ajánlatait, és összességében a legmegfelelőbb ajánlatot választani.
Kérdéses, mennyire terjed el a családbarát CASCO
Csodát ugyanakkor talán naivitás várni az új, hétszemélyes autók vásárlását támogató szabályozástól. Bár a lízingelt autók után többnyire kötelező casco biztosítást kötni - azt vagy külön köti meg az ügyfél vagy a lízingcég beépíti a lízingdíjba -, a hétszemélyes autók piaca még ha fel is robban, nem fogja jelentős mértékben átalakítani a casco biztosítás világát.
Ennek praktikus oka, hogy július elseje, vagyis a kedvezmény életbe lépésének kezdete óta kilencezer hétszemélyes autót vásároltak kedvezménnyel, és a kormány maga sem vár az elkövetkező két és fél évben többet, mint hétezer új beszerzést. Alapvetően kevesebb, mint 20 ezer államilag támogatott autóvásárlással számol a kormány, ám a biztosítók által nyújtott családbarát kedvezmény nem csak ezekre a hétszemélyes autókra vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy elvileg a támogatottnál több autós is képbe kerülhet.
A várakozások szerint akár duplázódhat is a piac rövid távon, ami az adott szegmens esetében igazi földindulást jelenthet, de a teljes autóvásárlási piacon ez mégsem jelentős szám. Tavaly hozzávetőleg tízezer ilyen autó talált gazdára, ez felkúszhat rövid távon húszezerre.
Az azonban nem egyértelmű, hogy ezen autóvásárlások hány százalékát kíséri casco megkötése. Ez ugyanis alapesetben nem kötelező, csak akkor, ha a lízingcég ezt előírja. Az pedig egyáltalán nem egyértelmű, hogy megéri-e lízingelni az autót hitelfelvétel helyett.